Produsenter av alu-bokser tar grep for å bli grønnere

PUBLISERT: 9 juni 2021
OPPDATERT: 26 januar

Metal Packaging Europe har lansert et veikart sammen med European Aluminium for å mobilisere hele verdikjeden for aluminiumbokser til å jobbe mot 100 prosent resirkulering i 2030.

I starten av juni var EUs Green Week, et initiativ som skal oppmuntre innbyggere og industri til å engasjere seg i prioriteringene satt i Green Deal.

Flere parlamentsmedlemmer har ifølge Metal Packaging satt pris på at metallemballasjeindutrien viser at de støtter EUs innsats for å bli grønnere.

Green Deal foreslår en rekke tiltak for å øke kildeeffektiviteten og redusere forurensning. Tiltakene vil uten tvil påvirke produsentene. Likevel har mange bokseprodusenter i Europa forpliktet seg til å redusere klimautslippene betydelig og å arbeide mot å oppnå klimanøytralitet.

Avhengig av fornybar energi

Mange bokseprodusenter er sterkt avhengig av fornybar energi for å drive sine fabrikker, og flere har offentlig forpliktet seg til at driften deres skal vøre 100 prosent basert på fornybar energi innen 2050.

Alle fabrikkene til Ball Corporations fabrikker i EMEA er allerede drevet |00 prosent på fornybar energi, Trivium Packaging har oppnådd det sammen på sine fabrikker i Spania og Storbritannia. Solpaneler på taket på en av fabrikkene i Nederland reduserer de årlige CO2-utslippene med over 300 tonn. Det viser hvor mye overgangen til fornybar energi har å si for å redusere karbonfotavtrykket.

Bokseprodusentene har også gjort fremskritt når det gjelder vekten på boksene. CO2-utslippene fra produksjonen av drikkebokser i aluminium gir ned med 31 prosent i gjennomsnitt fra 2006 6il 2016, mye på grunn av reduserte materialmengde for å lage boksene.

Redusere vekten ytterligere

Siden har det blitt gjort tiltak for å redusere vekten på bokser ytterligere. Veggene i en aluminiumboks er nå like tynne som et menneskehår.
Aluminium er et material som kan gjenvinnes uendelig og har noen av de høyeste gjenvinningstallene i Europa. De siste tallene er 76,1prosent for aluminiumbokser og 82,5 prosent for stålemballasje. Resirkulering av aluminium og stål sparer henholdsvis 95 prosent og 70 prosent av energien som kreves i produksjonen.

Derfor prioriterer industrien å komme så nært som mulig til 100 prosent gjenvinningsrate. Metal Packaging Europe har lansert et veikart sammen med European Aluminium for å mobilisere hele verdikjeden for aluminiumbokser til å jobbe mot 100 prosent resirkulering i 2030.

Ved å maksimere det sirkulære potensialet for aluminiumbokser for drikkevarer har bransjen tatt mål av seg til å levere et betydelig bidrag til sirkulær og kildeeffektiv økonomi i EU.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar