Xeicon og Flint Group lanserer digitaltrykk for bølgepapp

PUBLISERT: 22 juni 2020
OPPDATERT: 26 januar

Den digitale print-on-demand-løsningen gjør det mulig å trykke både store og små serier med alle fordelene som digitaltrykk gir, inkludert mindre svinn, hevder Xeicon.

IDERA er en ny digital trykkplattform for konvertere av bølgepappemballasje, som nå lanseres av Xeicon og Flint Group i samarbeid.


En av nøkkelkomponentene i plattformen er en trykkpresse for postprint i en gjennomkjøring. Pressen benytter matgodkjente, vannbaserte trykkfarger på belagte eller ubelagte bølgepappark på opptil 1,6 meter bredde og 2,8 meter lengde. Hastigheten er opptil 150 meter/minutt.

Økte krav til bølgepappesker

Løsningen er beregnet på markedet for bølgepappesker der kvalitetskravene øker, seriene blir mindre og ledetidene blir kortere. IDERA skal ifølge pressemeldingen levere høyere trykkvalitet en flexotrykk.

– Den digitale print-on-demand-løsningen gjør det mulig å trykke både store og små serier med alle fordelene som digitaltrykk gir, inkludert mindre svinn, hevder Xeicon. Fotavtrykket skal være mye mindre og mer miljøvennlig, og IDERA kan kundetilpasses.

IDERA vil være tilgjengelig for testing og vurdering fra september på det globale innovasjonssenteret i Lier, Belgia.

Endret bevegelsesmønster

– Det er ingen hemmelighet at vi ser store endringer i bevegelsesmønsteret hos forbrukere, merkevareeiere og handelen, forklarer Sebastian Stabel, Market Segment Manager Carton Packaging.

Den store veksten i netthandel og økt press om bærekraftige løsninger er de underliggende drivkreftene som driver innovasjon og digitalisering av emballasjen til høyere produktivitetsnivåer. Nye produkter krever kortere ledetider og enda raskere levering.

Stabel tror at det vil komme enda flere endringer. Studien «No ordinary disruption- winning with new models in packaging 2030” fra McKinsey I mai 2019 advarte emballasjebransjen om å feste sikkerhetsbeltet og gjøre seg klar for avgang.

– Selskapene må forandre sitt fokus og se på sine forretningsmodeller og markeder med nye øyne. Overgangen til digital postprint på bølgepapp er en optimal måte å legge til rette for fremtidig suksess for fremtidsrettede bedrifter, sier Stabel.

Jobber tett med Flint Group

Ved utviklingen av IDERA stolte Xeicon på ekspertisen i eget hus og moderselskapet Flint Groups produksjons- og markedserfaring som ledende leverandør av trykkfarger for bølgepapp.

– Vi jobber tett med Flint Group, partnere og kunder for å kundetilpasse programvare, maskiner og trykkfarger. Vi følger nøye med behovene i bølgepappmarkedet i Europa og Nord-Amerika.
Lode Deprez, VP Digital Inks & Imaging Technology legger til:

– På vårt forsknings -og utviklingssenter for digitale trykkfarger utvikler våre ingeniører våre egne mattrygge og vannbaserte trykkfarger. Dette inkluderer vår patenterte teknologi for pigmentdispersjon som garanterer best ytelse og den mest kostnadseffektive løsningen.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot