Xeicon og Flint Group lanserer digitaltrykk for bølgepapp

PUBLISERT: 22 juni 2020
OPPDATERT: 26 januar

Den digitale print-on-demand-løsningen gjør det mulig å trykke både store og små serier med alle fordelene som digitaltrykk gir, inkludert mindre svinn, hevder Xeicon.

IDERA er en ny digital trykkplattform for konvertere av bølgepappemballasje, som nå lanseres av Xeicon og Flint Group i samarbeid.


En av nøkkelkomponentene i plattformen er en trykkpresse for postprint i en gjennomkjøring. Pressen benytter matgodkjente, vannbaserte trykkfarger på belagte eller ubelagte bølgepappark på opptil 1,6 meter bredde og 2,8 meter lengde. Hastigheten er opptil 150 meter/minutt.

Økte krav til bølgepappesker

Løsningen er beregnet på markedet for bølgepappesker der kvalitetskravene øker, seriene blir mindre og ledetidene blir kortere. IDERA skal ifølge pressemeldingen levere høyere trykkvalitet en flexotrykk.

– Den digitale print-on-demand-løsningen gjør det mulig å trykke både store og små serier med alle fordelene som digitaltrykk gir, inkludert mindre svinn, hevder Xeicon. Fotavtrykket skal være mye mindre og mer miljøvennlig, og IDERA kan kundetilpasses.

IDERA vil være tilgjengelig for testing og vurdering fra september på det globale innovasjonssenteret i Lier, Belgia.

Endret bevegelsesmønster

– Det er ingen hemmelighet at vi ser store endringer i bevegelsesmønsteret hos forbrukere, merkevareeiere og handelen, forklarer Sebastian Stabel, Market Segment Manager Carton Packaging.

Den store veksten i netthandel og økt press om bærekraftige løsninger er de underliggende drivkreftene som driver innovasjon og digitalisering av emballasjen til høyere produktivitetsnivåer. Nye produkter krever kortere ledetider og enda raskere levering.

Stabel tror at det vil komme enda flere endringer. Studien «No ordinary disruption- winning with new models in packaging 2030” fra McKinsey I mai 2019 advarte emballasjebransjen om å feste sikkerhetsbeltet og gjøre seg klar for avgang.

– Selskapene må forandre sitt fokus og se på sine forretningsmodeller og markeder med nye øyne. Overgangen til digital postprint på bølgepapp er en optimal måte å legge til rette for fremtidig suksess for fremtidsrettede bedrifter, sier Stabel.

Jobber tett med Flint Group

Ved utviklingen av IDERA stolte Xeicon på ekspertisen i eget hus og moderselskapet Flint Groups produksjons- og markedserfaring som ledende leverandør av trykkfarger for bølgepapp.

– Vi jobber tett med Flint Group, partnere og kunder for å kundetilpasse programvare, maskiner og trykkfarger. Vi følger nøye med behovene i bølgepappmarkedet i Europa og Nord-Amerika.
Lode Deprez, VP Digital Inks & Imaging Technology legger til:

– På vårt forsknings -og utviklingssenter for digitale trykkfarger utvikler våre ingeniører våre egne mattrygge og vannbaserte trykkfarger. Dette inkluderer vår patenterte teknologi for pigmentdispersjon som garanterer best ytelse og den mest kostnadseffektive løsningen.

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa