Wipak vinner pris for ny look på Arlas osteemballasje

PUBLISERT: 17 januar 2016
OPPDATERT: 26 januar
||

Emballasjen må stå frem i hyllen for å vekke kundenes interesse. Wipaks overflateeffekt på Arla-ost ga dem ERA innovasjonspris.

Det tar bare 15 sekunder før en kunde i butikken bestemmer seg for hvilken ost hun skal kjøpe. Emballasjen er avgjørende for å overbevise kunden, både når det gjelder design og material.
Arla har jobbet med Wipak siden 2012 og er godt fornøyd med det valget.

– Samarbeidet har fungert meget bra, og vi føler at vår emballasje har fått et skikkelig løft, sier Jenny Klingberg i Arla.

Matt overflate
Den nye emballasjedesignen ble utviklet sammen med selskapets designbyrå Indentity Works og er basert på Wipaks plastlaminat.  Arla brukte fra før plast- og papirlaminater på toppen av ostepakkene for å skille dem fra andre varemerker som var pakket i kun plast.

Da emballasjen skulle fornyes ønsket Arla å gjøre noe nytt med materialet. Den nye overflaten både ser og kjennes annerledes ut.

– Vi vet at kundene vil ha matt overflate på emballasjen. Derfor ville vi at kundene skulle kjenne forskjellen, i tillegg til å se den. Vi utviklet derfor et nytt overflatelaminat, som kun består av plast men likevel føles som papir, sier Sara Lina Jungnickel, som jobber med emballasjedesign hos Wipak i Tyskland.

Spesiallakk og laminat
Osteemballasjen som Arla bruker består av et OPA/PE-laminat der det ytre laget er belagt med en spesiallakk som er den hemmelige ingrediensen i overflatefilmen.

– Lakken gir en myk, strukturert overflate som både vi og kundene setter pris på, sier Jenny Klingberg. Hun legger til at denne trykkeffekten vil bli brukt på flere produkter, siden kunderesponsen har vært så positiv.

Og det var den samme effekten dommerne i ERA-konkurransen satte pris på.
– Dette er ikke bare en forbedring av den eksisterende emballasjen men en virkelig nyhet, sier James Siever, generalsekretær i ERA.

Han sier også at effekten kun kan oppnås ved å bruke sylindrisk rotasjonstrykk, en metode som er utviklet av Wipak.

Bilde: Wipak var til stede på Scanpack, og her viser Jørn Nerlien frem eksempler på osteemballasje for Arla som føles og ser ut som papir.

 

 

 

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa