Wipak vinner pris for ny look på Arlas osteemballasje

PUBLISERT: 17 januar 2016
OPPDATERT: 26 januar
||

Emballasjen må stå frem i hyllen for å vekke kundenes interesse. Wipaks overflateeffekt på Arla-ost ga dem ERA innovasjonspris.

Det tar bare 15 sekunder før en kunde i butikken bestemmer seg for hvilken ost hun skal kjøpe. Emballasjen er avgjørende for å overbevise kunden, både når det gjelder design og material.
Arla har jobbet med Wipak siden 2012 og er godt fornøyd med det valget.

– Samarbeidet har fungert meget bra, og vi føler at vår emballasje har fått et skikkelig løft, sier Jenny Klingberg i Arla.

Matt overflate
Den nye emballasjedesignen ble utviklet sammen med selskapets designbyrå Indentity Works og er basert på Wipaks plastlaminat.  Arla brukte fra før plast- og papirlaminater på toppen av ostepakkene for å skille dem fra andre varemerker som var pakket i kun plast.

Da emballasjen skulle fornyes ønsket Arla å gjøre noe nytt med materialet. Den nye overflaten både ser og kjennes annerledes ut.

– Vi vet at kundene vil ha matt overflate på emballasjen. Derfor ville vi at kundene skulle kjenne forskjellen, i tillegg til å se den. Vi utviklet derfor et nytt overflatelaminat, som kun består av plast men likevel føles som papir, sier Sara Lina Jungnickel, som jobber med emballasjedesign hos Wipak i Tyskland.

Spesiallakk og laminat
Osteemballasjen som Arla bruker består av et OPA/PE-laminat der det ytre laget er belagt med en spesiallakk som er den hemmelige ingrediensen i overflatefilmen.

– Lakken gir en myk, strukturert overflate som både vi og kundene setter pris på, sier Jenny Klingberg. Hun legger til at denne trykkeffekten vil bli brukt på flere produkter, siden kunderesponsen har vært så positiv.

Og det var den samme effekten dommerne i ERA-konkurransen satte pris på.
– Dette er ikke bare en forbedring av den eksisterende emballasjen men en virkelig nyhet, sier James Siever, generalsekretær i ERA.

Han sier også at effekten kun kan oppnås ved å bruke sylindrisk rotasjonstrykk, en metode som er utviklet av Wipak.

Bilde: Wipak var til stede på Scanpack, og her viser Jørn Nerlien frem eksempler på osteemballasje for Arla som føles og ser ut som papir.

 

 

 

Les mer

Iceland Foods går tilbake til plasttrau for pakking av kjøttdeig

I England har flere av de store matvarekjedene begynt å endre måten å pakke inn kjøttdeig. Et eksempel er Iceland Foods, men nå velger de å gå tilbake til den gamle normalen. Forbrukerne satte ikke pris på den vakuumpakkede maten som sparte miljøet både for plast, hadde løsning for resirkulering og reduserte transportutslipp.
Iceland

Rapporter fra Returkartonglotteriet

Selv om 7 av 10 nordmenn kjenner til Returkartonglotteriet, er det fortsatt bare 2 av 10 som pleier å delta. Det er likevel mange flere enn i fjor.
gunnar-moen

Ny fiberflaske presentert i Davos

I forbindelse med årets World Economic Forum i Davos benyttet det amerikanske selskapet NBCo muligheten til å presentere sin løsning av fiberbasert flaske. Den skal være opptil 99 prosent resirkulerbar og skal brytes ned i naturlige miljøer. Barriereproblemene skal også vært løst, noe som er bemerkelsesverdig.
NBCo

Dow skjærer bort 1 500 årsverk globalt

Dow har annonsert planer om å kutte arbeidsstyrken med 1500 jobber globalt som en del av en plan for å levere 1 milliard dollar i kostnadsbesparelser per år. Planen inkluderer også en reduksjon på 500-700 millioner dollar i direkte kostnader, primært fokusert på kjøpte tjenester og tredjeparts kontraktsarbeid.
Dow-HQ-main_ix

Siste nytt

Iceland Foods går tilbake til plasttrau for pakking av kjøttdeig

I England har flere av de store matvarekjedene begynt å endre måten å pakke inn kjøttdeig. Et eksempel er Iceland Foods, men nå velger de å gå tilbake til den gamle normalen. Forbrukerne satte ikke pris på den vakuumpakkede maten som sparte miljøet både for plast, hadde løsning for resirkulering og reduserte transportutslipp.
Iceland

Rapporter fra Returkartonglotteriet

Selv om 7 av 10 nordmenn kjenner til Returkartonglotteriet, er det fortsatt bare 2 av 10 som pleier å delta. Det er likevel mange flere enn i fjor.
gunnar-moen

Ny fiberflaske presentert i Davos

I forbindelse med årets World Economic Forum i Davos benyttet det amerikanske selskapet NBCo muligheten til å presentere sin løsning av fiberbasert flaske. Den skal være opptil 99 prosent resirkulerbar og skal brytes ned i naturlige miljøer. Barriereproblemene skal også vært løst, noe som er bemerkelsesverdig.
NBCo

Dow skjærer bort 1 500 årsverk globalt

Dow har annonsert planer om å kutte arbeidsstyrken med 1500 jobber globalt som en del av en plan for å levere 1 milliard dollar i kostnadsbesparelser per år. Planen inkluderer også en reduksjon på 500-700 millioner dollar i direkte kostnader, primært fokusert på kjøpte tjenester og tredjeparts kontraktsarbeid.
Dow-HQ-main_ix