Westpak fornyer seg med grønn plast og digitaltrykk

PUBLISERT: 25 april 2018
OPPDATERT: 26 januar

|

Finske Westpak, som har vært hovedleverandør til norske DeSom siden oppstarten i 2008, satser på emballasje laget av fornybare råvarer og digitaltrykk.

Westpak Oy Ab leverer fleksibel emballasjefilm, først og fremst til nordisk næringsmiddelindustri. Eksportandelen ligger på cirka 40 prosent, og selskapet leverer laminater og filmer med og uten trykk til over- og underbaner, samt flowpack.

Investerer i utstyr og satser på optimering
– Vi har siden starten investert kraftig i maskiner og personal. Vi har i mange år samarbeidet med Desom i Norge, som sikrer bra service og fagkompetanse for de norske kundene, forteller Jonas Skuthälla i Westpak.

Produkttilbudet optimeres til hver kunde og hvert bruksområde. En optimal emballasje beskytter og selger produktet uten å belaste miljøet mer enn nødvendig.

– Tynnere filmer med samme ytelse reduserer plastmengden. En bra emballasje kan minimere miljøbelastningen gjennom redusert matsvinne og minimal ressursbruk, sier Skuthälla.

Tilbyr ny produktfamilie i fornybar plast
Westpak utvider nå produktsortimentet med WestECO-familien som er laget av den fornybare råvaren Green PE, der sukkerrør er råvaren.

– Fornybarandelen i emballasjen avhenger av filmens spesifikasjon og ligger typisk mellom 40-80 prosent. WestECO fås til de samme bruksområdene som våre filmer laget av tradisjonelle råvarer, med samme høye kvalitet og funksjon, sier Skuthälla.

Kati Huttunen i DeSom forteller at kunder som vil bruke WestECO fornybar plast i sine produkter, kan miljømerke produktene sine med logoen «I’m Green».

– Dette betinger at de tar en labtest av filmen på et eksternt laboratorium, de kan ikke bruk logoen uten en slik labtest, sier hun.

Digitaltrykk i korte opplag
Selskapet satser samtidig på digitaltrykk og har investert i digitalpressen HP Indigo 20000. Bakgrunnen er økt markedsføring i digitale medier, der emballasjen brukes om markedsføringskanal og som en plattform for direkte interaksjon med forbrukerne i kombinasjon med andre kanaler.

– Emballasjen blir stadig mer personlig. Med investeringen i digitaltrykk vil vi være i forkant av utviklingen. Den nye teknologien gjør det mulig med variabelt trykk på hver enkelt emballasje, stadig mindre opplag og kortere ledetider, sier Skuthälla.

Gjennom muligheten for å kjøre forskjellig design i mindre opplag, reduseres risikoen ved nylansering og testmarkedsføring. Variabelt trykk gjør det mulig med personifisering av emballasjedesignen, der hver emballasje er forskjellig.

Nytt utstyr installeres i mai og juni
– Vi har undersøkt og testet den nye teknologien i noen år og er nå klare for å ta den i bruk. Vi mener at disse mulighetene er svært interessante for våre partnere. Trykkvaliteten er meget bra og helt i tråd med vårt High Resolution Printing-konsept.

Installasjonen av den nye digitalpressen starter i mai. Samtidig investerer produsenten i en ny lamineringsmaskin som kan bruke forskjellige typer lim avhengig av behov og krav. 

– Lamineringsmaskinen gjør det mulig å øke kapasiteten og sikre prosessen ytterligere. Både lamineringsmaskinen og en ny skjæremaskin som sikrer etterbearbeiding i takt med den økte kapasiteten, installeres i juni 2018, avslutter Skuthälla.

 

 

Les mer

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx

Siste nytt

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx