Westpak fornyer seg med grønn plast og digitaltrykk

PUBLISERT: 25 april 2018
OPPDATERT: 26 januar

|

Finske Westpak, som har vært hovedleverandør til norske DeSom siden oppstarten i 2008, satser på emballasje laget av fornybare råvarer og digitaltrykk.

Westpak Oy Ab leverer fleksibel emballasjefilm, først og fremst til nordisk næringsmiddelindustri. Eksportandelen ligger på cirka 40 prosent, og selskapet leverer laminater og filmer med og uten trykk til over- og underbaner, samt flowpack.

Investerer i utstyr og satser på optimering
– Vi har siden starten investert kraftig i maskiner og personal. Vi har i mange år samarbeidet med Desom i Norge, som sikrer bra service og fagkompetanse for de norske kundene, forteller Jonas Skuthälla i Westpak.

Produkttilbudet optimeres til hver kunde og hvert bruksområde. En optimal emballasje beskytter og selger produktet uten å belaste miljøet mer enn nødvendig.

– Tynnere filmer med samme ytelse reduserer plastmengden. En bra emballasje kan minimere miljøbelastningen gjennom redusert matsvinne og minimal ressursbruk, sier Skuthälla.

Tilbyr ny produktfamilie i fornybar plast
Westpak utvider nå produktsortimentet med WestECO-familien som er laget av den fornybare råvaren Green PE, der sukkerrør er råvaren.

– Fornybarandelen i emballasjen avhenger av filmens spesifikasjon og ligger typisk mellom 40-80 prosent. WestECO fås til de samme bruksområdene som våre filmer laget av tradisjonelle råvarer, med samme høye kvalitet og funksjon, sier Skuthälla.

Kati Huttunen i DeSom forteller at kunder som vil bruke WestECO fornybar plast i sine produkter, kan miljømerke produktene sine med logoen «I’m Green».

– Dette betinger at de tar en labtest av filmen på et eksternt laboratorium, de kan ikke bruk logoen uten en slik labtest, sier hun.

Digitaltrykk i korte opplag
Selskapet satser samtidig på digitaltrykk og har investert i digitalpressen HP Indigo 20000. Bakgrunnen er økt markedsføring i digitale medier, der emballasjen brukes om markedsføringskanal og som en plattform for direkte interaksjon med forbrukerne i kombinasjon med andre kanaler.

– Emballasjen blir stadig mer personlig. Med investeringen i digitaltrykk vil vi være i forkant av utviklingen. Den nye teknologien gjør det mulig med variabelt trykk på hver enkelt emballasje, stadig mindre opplag og kortere ledetider, sier Skuthälla.

Gjennom muligheten for å kjøre forskjellig design i mindre opplag, reduseres risikoen ved nylansering og testmarkedsføring. Variabelt trykk gjør det mulig med personifisering av emballasjedesignen, der hver emballasje er forskjellig.

Nytt utstyr installeres i mai og juni
– Vi har undersøkt og testet den nye teknologien i noen år og er nå klare for å ta den i bruk. Vi mener at disse mulighetene er svært interessante for våre partnere. Trykkvaliteten er meget bra og helt i tråd med vårt High Resolution Printing-konsept.

Installasjonen av den nye digitalpressen starter i mai. Samtidig investerer produsenten i en ny lamineringsmaskin som kan bruke forskjellige typer lim avhengig av behov og krav. 

– Lamineringsmaskinen gjør det mulig å øke kapasiteten og sikre prosessen ytterligere. Både lamineringsmaskinen og en ny skjæremaskin som sikrer etterbearbeiding i takt med den økte kapasiteten, installeres i juni 2018, avslutter Skuthälla.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red