Forbrukere blir stadig mer klar over emballasjens miljøeffekt. Bærekraftige materialer kan være svaret på etterspørselen og redusere klimaavtrykket.
I dag lages fleksibel emballasje hovedsakelig av plast. Ifølge en amerikansk rapport publisert av Smithers Pira, er det økende forventninger til at emballasjen skal være gjenvinnbar og laget av bærekraftige materialer.
Papirbaserte alternativer
Trenden er global. I Storbritannia har Populus gjennomført en undersøkelse som viser at over 90 prosent av britene støtter ideen om reoler som er helt fri for plastemballasje i supermarkedene.
Walki har erstattet den tradisjonelle plastandelen i sin fleksible emballasje med papirbaserte alternativer belagt med biologisk nedbrytbare og plantebaserte polymerer.
Disse produktene har blir ettertraktet etter lanseringen på Interpack i Düsseldorf i 2017. Henri Torkola, sjef for teknisk salg og FoU i Walki sier at testene har vært lovende, da de fleste produkter kan pakkes uten overdrevet bruk av plast.
Mat krever barrierer
Ståposer, puteposer og poser med fire hjørner kan ifølge Walki lages av papirbaserte materialer.
– Papir er i utgangspunktet fornybart og resirkulerbart, sier han. – Belegget kan tilpasses produktets behov. Kaffe og bakervarer trenger emballasje med forskjellige egenskaper.
Matvarer krever ofte barriere mot fukt, fett og oksygen. Men ikke alle matvarer har samme behov for beskyttelse. Å bruke riktig mengde barriere sikrer at emballasjen er så bærekraftig som mulig. Siden papir er stivere enn plast, kan man danne en fastere struktur uten å overemballere.
Walki vil være med på skiftet
Løsningen passer for de mest krevende produktene, som poser med fire hjørner. Puteposer og ståposer kan ifølge Walki også produseres med mye mindre eller ingen plast.
Og ifølge Torkkola trenger ikke prisen å være høyere, siden avgifter for produsentansvar favoriserer bærekraftig og resirkulerbar emballasje.
– Mange selskaper har satt en dato for når de skal ha skiftet ut sin emballasje med mer bærekraftige løsninger. Walki ønsker å være i front i dette skiftet og hjelpe våre kunder å finne de riktige løsningene for sine behov, avslutter Torkola.