Vinnere av konkurransen Pentawards 2018 er kåret

PUBLISERT: 11 september 2018
OPPDATERT: 26 januar

||||||

Juryen i prestisjefylte Pentawards har kåret vinnerne i 2018. Diamantprisen for best in show gikk til Multi Limited Edition designet av italienske Auge Design.

En begrenset serie med tradisjonelle italienske tomatbaserte ingredienser presenteres i et intrikat system med symboler som danner et gjennomgående mønster.

Med utgangspunkt i det originale formatet har serien fått et glamorøst luksuspreg med gullfolie som kontrast til overflater i sølv og elfenben. Denne emballasjen blir nå innlemmet i en eksklusiv «klubb» blant en av 13 vinnere av Best of the Show – Diamond Pentaward siden begynnelsen.

Platinum-prisen for drikkevarer gikk til Goucui Wudu-flasken designet av det kinesiske byrået Shenzhen Lingyun Creative Packaging Design. Emballasjen leverer et budskap gjennom fravær av beskrivelse, ifølge juryen som beskriver finishen som djerv, frisk, ren, detaljert og rik.

Platinum – Best of food gikk til japanske Shirokuma no Okome fra Frame Inc. Oppgaven var å bygge en bro mellom det japanske risselskapet og merkevaren Polar Bear. Resultatet ble varme illustrasjoner som viser produktets mykhet.

Designen løfter merkevaren til et nytt nivå bort fra konkurrentene gjennom å appellere til forbrukernes følelser, mener juryen.

Platinum winner – best of body
Bloomdale Eyewear følger ikke de typiske merkevarekodene skapt av Studio Kliuf. I stedet for å benytte fotografi, slik det fleste merker gjør for å promotere briller, ble de rådet til å velge en annen vei. En serie med ikonportretter ble laget for å understrekke varemerkets særpreg.

Platinum winner- best of luxury
Diptyque Hourglass 2.0-serien fra Servaire & CO skaper et løfte om en dialog mellom hjem, parfyme og tid, mener juryen. Den timeglassformede emballasjen har en silhuett og et unikt glassbelegg som skiller de seks forskjellige luktene.

Platinum – best i andre markeder
Gatuna fra det spanske byrået The Bold Studio er laget for å skille seg ut i markedet for kattemat. Produktet selges i dyrebutikker i Spania, og hensikten var å skape en forbindelse med forbrukeren slik at produktet foretrekkes.

NXT-GEN vinner – beste studentkonsept
Panda sigarett-emballasje er designet for å advare folk mot skadene ved å røyke. Før den åpnes viser den et komplett bilde av en panda. Når sigarettene tas ut en og en, trer hodeskallen fram fra baksiden. Hensikten er å advare barn og unge mot å begynne å røyke.

Prisutdelingen for årets vinnere fant sted i Guggenheim Museum i New York 6. september. 
Pentawards 2019 er åpen for påmelding fra 25. februar til 12. april. Prisutdelingen vil da være i London.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot