Vin på flate flasker i resirkulert PET blir nå å få på Vinmonopolet

PUBLISERT: 18 september 2020
OPPDATERT: 26 januar

De flate PET-flaskene er laget av 100 prosent resirkulert PET, noe som gir 79 prosent lavere CO2-utslipp i produksjonen.for vin l. I tillegg kommer logistikkfordeler.|De flate flaskene gir bedre stabling i eskene.

Med denne løsningen får man plass til 1080 flasker på pallen, i motsetning til de runde glassflaskene der man bare får plass til mellom 480 og 600 flasker.

Når Solera lanserer Nottage Hill Shiraz  i bestillingsutvalget på Vinmonopolet., kommer vinen i fate rPET-flasker. At flaskene er flate gir store logistikkfordeler. I tillegg er flaskene laget av 100 prosent resirkulert PET, noe som gir 79 prosent lavere CO2-utslipp i produksjonen. Flaskene er også 100 prosent resirkulerbar og veier kun 63 gram.

Hver flaske sparer dermed 500 gram og bidrar med 60 prosent lavere CO2-avtrykk enn en gjennomsnittlig glassflaske.

Først ute
De flate flaskene gir bedre stabling i eskene.

– Vi er de første til å lansere en flat PET-flaske til bestillingssortimentet på Vinmonopolet. Våre søsterselskaper i Sverige og Finland har allerede hatt stor suksess da de lanserte dette tidligere i sommer, forteller Tore Sandmark, Brand Manager i Best Cellars AS.

Det hører med til historien at PackNews/Emballsjeforeningen i fjor tipset Solera om de flate rPET-flaskene fra Garcon Wines som vi  skrev en artikkel om i mars 2019.

– Accolade wines, som holder til i Bristol, England har jobbet med dette i et drøyt år. Etter å ha sett din artikkel, tipset vi dem om at det nå finnes flate rPET-flasker. De har inngått samarbeid med produsenten Garcon om utviklingen av denne type flaske for vin, og så fort de hadde dette klart ville vi også lansere produktet, forteller Sandmark.

Accolades i Bristol har nylig fått pris for karbonnøytral produksjon.

Kan foreløpig ikke pantes

Foreløpig kan ikke de flate rPET-flaskene pantes, men dette er målet på sikt. -I Sverige og Finland er de med i panteordningen, foreløpig ikke i Norge men intensjonen er at de også skal inn det norske pantesystemet etter hvert. Når vet jeg ikke helt, det kommer an på hvordan produktet blir mottatt i Norge. Går det som vi håper og har som mål snakker vi høsten 2021, opplyser Sandmark.

Les også om Arcus som var først med pantbar PET

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar