- Vi trenger flere plastbedrifter med i «Operation Clean Sweep»

PUBLISERT: 8 november 2019
OPPDATERT: 26 januar

– Norner slutter seg til pakten som en «Supporting Organisation» og vil støtte dem i implementeringen med vår erfaring og ekspertise., sier Direktør for Bærekraftig Utvikling, Thor Kamfjord.

Det sier bærekraftansvarlig Thor Kamfjord i Norner, som sammen med Handelens Miljøfond vil øke norsk deltakelse i det globale programmet.

Ifølge Plastics Europe er utslipp av pellets den nest største kilden til primær mikroplast i EU, og det er plastbransjen som har en direkte kontroll med pellets-utslippene.

Plastics Europe har gjort OCS obligatorisk for sine medlemmer fra 2020. Siden OSC ble etablert i 2015 har nå nærmere 700 bedrifter blitt med i OCS. I Danmark har EPS-bransjen gjort det obligatorisk for sine medlemmer å delta i programmet.

I Norge er det foreløpig færre enn 10 deltakere fra plastbransjen som deltar. Til sammenligning er det i Danmark snart 100 bedrifter med, skriver Plastforum.no

Vil få bukt med pelletsutslipp

«Operation Clean Sweep» (OCS) er et frivillig gratisprogram for å få bukt med pellets-utslippene i plastbransjen, som et ledd i å redusere plastforurensning i verdenshavene.

– OCS er en svært en enkel måte å sørge for at plastråstoff fra plastbransjens aktører ikke havner i naturen eller i havene, sier Thor Kamfjord til Plastforum.

– Gjennom relativt enkle tiltak som har fokus på bevissthet og tiltak som oftest har lave investeringer kan man redusere pellets-utslippene vesentlig. Målet er nullutslipp av slikt plastråstoff, som av mange kalles «havfruetårer», sier Kamfjord.

Prosjektet er tuftet på seks forpliktelser som «medlemsbedriftene» må følge:

1. Forbedre arbeidsplassen og rutiner for å hindre avfallsutslipp
2. Skape og iverksette interne prosedyrer for å oppnå målene om nullutslipp av pellets
3. Sørge for at ansatte for opplæring i, og tar ansvar for å hindre, begrense og rydde opp i utslipp
4. Følge opp arbeidet med å hindre utslipp jevnlig
5. Samarbeide med lokale og nasjonale reguleringsmyndigheter for å begrense pellets-utslipp
6. Oppfordre alle selskapenes samarbeidspartnere (underleverandører, transportører osv) til å oppnå samme mål.

Les mer om Operation Clean Sweep og intervjuet med Thor Kamfjord

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors