Vi handler oftere på nett, men veksten avtar

PUBLISERT: 16 februar 2017
OPPDATERT: 26 januar

Selv om vi handler stadig mer på nett, viser Virkes siste tall at veksten var friskere i 2015 enn i 2016. Tallene viser også at vi handler oftere på nett.

Netthandelen fortsatte å vokse i 2016, med en samlet vekst på 14 prosent – tilsvarende en omsetning på 36,5 milliarder kroner.

Økt frekvens
– Veksten kommer spesielt fra økt frekvens, det vil siat man handler oftere, sier Bror William Stende, Bransjedirektør for Faghandel i Virke.

Nye analyser fra Virke Virkes eHandelsbarometer viser at det ble handlet varer i norske nettbutikker for 36,5 milliarder kroner i løpet av 2016 – en vekst på 14 prosent sammenlignet med året før. Selv om netthandelen fortsatt viser god vekst, er veksttakten lavere enn i 2015.

– Dette viser at vi løpet av 2016 handlet oftere på nett, men for noe lavere snittbeløp enn året før, sier Stende.

Hanlder mest på nett i fjerde kvartal
I fjerde kvartal 2016 ble det omsatt varer på nett for 7,1 mrd. kroner, mot 5,3 mrd. kroner i tredje kvartal i følge Virkes eHandelsbarometer.

– At netthandelen ligger høyere på slutten av året er helt normalt, da vi ser en betydelig økning i netthandelen i forbindelse med at julehandelen setter fart, sier Stende.

I 2016 handlet vi en betydelig større andel av julegavekjøpene på nett. I desember alene ble det handlet varer på nett for 4,1 mrd. kroner.

Black Friday
I tillegg kommer netthandelen av julegavevarer i forbindelse med Black Friday: 66 prosent av de som planla å handle på Black Friday planla å handle julegaver på nett, viser tall fra Virkes eHandelsbarometeret.

– I større grad enn tidligere benyttet vi oss også av Click & Collect, det vil si at vi bestilte varene våre på nett – men hentet i butikk. Dette gjaldt spesielt rett opp under julaften, der kundene var redde for å ikke få varene i tide hvis de bestilte tradisjonell nettlevering, sier Stende.

Av eHandelsbarometeret ser vi at det er de såkalte Millennialsene har et annet handlemønster på nett. De mellom 15-29 år kjøpte totalt varer for 1,9 mrd. i fjerde kvartal, hvorav 30 prosent var innen kategorien pc/nettbrett/mobil/småelektronikk.

Klær og sport
Deretter sto klær og sport for henholdsvis 18 og 10 prosent av varekjøpene. Denne gruppen handler også mest med mobilen.

– Nesten 4 av 10 varekjøp på nett ble gjort via mobil, mens det samme gjaldt kun 4 prosent av kjøpene til gruppen over 60.

Blant dem mellom 30-39 år, er det klær som er på kjøpstoppen med 21 prosent av netthandelsomsetningen, totalt 1,5 mrd. i fjerde kvartal.

Middelaldrende handler mest på nett
Det er i aldersgruppen 40-59 år hvor omsetning på nett er høyest, og disse handlet varer for 2,5 milliarder i fjerde kvartal.

Her er det kategorien pc/nettbrett/mobil/småelektronikk som utgjør største andelen av omsetningen med 24 prosent, mens klær og sport og fritid kommer på andre og tredje plass med omsetning på henholdsvis 15 og 13 prosent.

 

 

Les mer

Strategiskt samarbeid for å utvikle nedbrytbare matemballasjer

Walki har inngått et strategisk partnerskap med det franske oppstartsselskapet Lactips for å lage fullstendig biologisk nedbrytbar, plastfri matemballasje ved bruk av naturlige polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Sverige: Urettferdig plastposeskatt avviklet

Den mislykkede skatten i Sverige som også rammet nye, ikke-fossile og komposterbare poser er nå fjernet. Nå stiger salget av de bærekraftige alternativene som ser ut som, men ikke er de tradisjonelle plastposene.
Gaia-1x

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-3-1024x683

Lexit viste ny løsning for 2D-strekkoder

Lexit Group tilbyr løsninger for digitale etiketter og industriell merking. På Scanpack viste de en helt ny maskin fra den franske partneren Markem Imaje.
Lexit-1-1024x683

Siste nytt

Strategiskt samarbeid for å utvikle nedbrytbare matemballasjer

Walki har inngått et strategisk partnerskap med det franske oppstartsselskapet Lactips for å lage fullstendig biologisk nedbrytbar, plastfri matemballasje ved bruk av naturlige polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Sverige: Urettferdig plastposeskatt avviklet

Den mislykkede skatten i Sverige som også rammet nye, ikke-fossile og komposterbare poser er nå fjernet. Nå stiger salget av de bærekraftige alternativene som ser ut som, men ikke er de tradisjonelle plastposene.
Gaia-1x

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-3-1024x683

Lexit viste ny løsning for 2D-strekkoder

Lexit Group tilbyr løsninger for digitale etiketter og industriell merking. På Scanpack viste de en helt ny maskin fra den franske partneren Markem Imaje.
Lexit-1-1024x683