Vi handler oftere på nett, men veksten avtar

PUBLISERT: 16 februar 2017
OPPDATERT: 26 januar

Selv om vi handler stadig mer på nett, viser Virkes siste tall at veksten var friskere i 2015 enn i 2016. Tallene viser også at vi handler oftere på nett.

Netthandelen fortsatte å vokse i 2016, med en samlet vekst på 14 prosent – tilsvarende en omsetning på 36,5 milliarder kroner.

Økt frekvens
– Veksten kommer spesielt fra økt frekvens, det vil siat man handler oftere, sier Bror William Stende, Bransjedirektør for Faghandel i Virke.

Nye analyser fra Virke Virkes eHandelsbarometer viser at det ble handlet varer i norske nettbutikker for 36,5 milliarder kroner i løpet av 2016 – en vekst på 14 prosent sammenlignet med året før. Selv om netthandelen fortsatt viser god vekst, er veksttakten lavere enn i 2015.

– Dette viser at vi løpet av 2016 handlet oftere på nett, men for noe lavere snittbeløp enn året før, sier Stende.

Hanlder mest på nett i fjerde kvartal
I fjerde kvartal 2016 ble det omsatt varer på nett for 7,1 mrd. kroner, mot 5,3 mrd. kroner i tredje kvartal i følge Virkes eHandelsbarometer.

– At netthandelen ligger høyere på slutten av året er helt normalt, da vi ser en betydelig økning i netthandelen i forbindelse med at julehandelen setter fart, sier Stende.

I 2016 handlet vi en betydelig større andel av julegavekjøpene på nett. I desember alene ble det handlet varer på nett for 4,1 mrd. kroner.

Black Friday
I tillegg kommer netthandelen av julegavevarer i forbindelse med Black Friday: 66 prosent av de som planla å handle på Black Friday planla å handle julegaver på nett, viser tall fra Virkes eHandelsbarometeret.

– I større grad enn tidligere benyttet vi oss også av Click & Collect, det vil si at vi bestilte varene våre på nett – men hentet i butikk. Dette gjaldt spesielt rett opp under julaften, der kundene var redde for å ikke få varene i tide hvis de bestilte tradisjonell nettlevering, sier Stende.

Av eHandelsbarometeret ser vi at det er de såkalte Millennialsene har et annet handlemønster på nett. De mellom 15-29 år kjøpte totalt varer for 1,9 mrd. i fjerde kvartal, hvorav 30 prosent var innen kategorien pc/nettbrett/mobil/småelektronikk.

Klær og sport
Deretter sto klær og sport for henholdsvis 18 og 10 prosent av varekjøpene. Denne gruppen handler også mest med mobilen.

– Nesten 4 av 10 varekjøp på nett ble gjort via mobil, mens det samme gjaldt kun 4 prosent av kjøpene til gruppen over 60.

Blant dem mellom 30-39 år, er det klær som er på kjøpstoppen med 21 prosent av netthandelsomsetningen, totalt 1,5 mrd. i fjerde kvartal.

Middelaldrende handler mest på nett
Det er i aldersgruppen 40-59 år hvor omsetning på nett er høyest, og disse handlet varer for 2,5 milliarder i fjerde kvartal.

Her er det kategorien pc/nettbrett/mobil/småelektronikk som utgjør største andelen av omsetningen med 24 prosent, mens klær og sport og fritid kommer på andre og tredje plass med omsetning på henholdsvis 15 og 13 prosent.

 

 

Les mer

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Tidsgrensene fremskyves i US Plastics Pact

Vi har tidligere snakket om problemene mange store varemerkeeiere har med å levere på løfter om å redusere bruken av plastemballasje, bruke mer resirkulerte materialer og utforme dem riktig. I mange tilfeller har målåret vært 2025, og de fleste når det ikke. Den amerikanske plastpakten "US Plastics Pact" er et eksempel hvor målene nå skyves frem i tid.
dreamstime_m_21631432

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje.
EFI-3-1024x683

Drupa 2024 lokket til seg betydelig færre besøkende enn forventat

Da Drupa åpnet dørene for noen uker siden, var det åtte år siden sist messen ble arrangert. En pandemi kom i mellom. Nå foreligger besøkstallene og de var absolutt en skuffelse for Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance

Siste nytt

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Tidsgrensene fremskyves i US Plastics Pact

Vi har tidligere snakket om problemene mange store varemerkeeiere har med å levere på løfter om å redusere bruken av plastemballasje, bruke mer resirkulerte materialer og utforme dem riktig. I mange tilfeller har målåret vært 2025, og de fleste når det ikke. Den amerikanske plastpakten "US Plastics Pact" er et eksempel hvor målene nå skyves frem i tid.
dreamstime_m_21631432

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje.
EFI-3-1024x683

Drupa 2024 lokket til seg betydelig færre besøkende enn forventat

Da Drupa åpnet dørene for noen uker siden, var det åtte år siden sist messen ble arrangert. En pandemi kom i mellom. Nå foreligger besøkstallene og de var absolutt en skuffelse for Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance