Verdikjeden for PET-skåler ber om politisk støtte i EU

PUBLISERT: 7 oktober 2018
OPPDATERT: 26 januar


– Matemballasje i PET er gjenvinnbar, og redusert forbruk er ikke løsningen. Bedre innsamling er veien fremover, hevder europeiske PET-foreninger.

EUs forslag til direktiv om engangsplast er under behandling i EU-parlamentet. Forslag legger opp til redusert forbruk av PET-skåler, et emballasjematerial som organisasjonene mener er sirkulært og har høyt innhold resirkulert innhold.

Mot utviklingen
Foreningene mener at politikken går imot utviklingen de siste årene, der produsenter av PET-ark har hatt en jevn økning i bruken av resirkulert innhold.

Skåler laget av PET-ark er ideelle for en rekke bruksområder som fersk mat, meieriprodukter, blisteremballasje og legemidler. Medlemmene i PET Sheet Europe, en avdeling i EuPC, bruker i gjennomsnitt 45 prosent resirkulert innhold i sine PET-ark.

Enda bedre resultater kan oppnås med separat innsamling av skåler og andre PET-baserte produkter som kopper og lokk. Foreningen mener det er av ytterste viktighet å øke innsamlingen og at skåler er sirkulære dersom de designes, samles inn og sorteres riktig.

Initiativ for sirkulær økonomi
Petcore Europe, EuPC og Plastic Recyclers Europe har frivillig forpliktet seg til å øke sin innsats i sirkulær økonomi. PET Sheet Europa har lovet at bruken av resirkulert PET skal økes til 70 prosent innen 2025.

Petcore Europe representerer hele verdikjeden for PET i Europa og støtter PET Sheet Europe sammen med Plastic Recyclers Europe. De ber euroepeiske beslutningstakere om å fremme separat innsamling og resirkulering av PET og å innføre spesifikke mål, i stedet for å redusere forbruket.

– En politikk som styrer mot redusert forbruk vil sabotere denne innsatsen og det sirkulære initiativet, skriver organisasjonene

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red