Verdens første plastemballasje lagd av fanget og resirkulert CO2

PUBLISERT: 4 november 2020
OPPDATERT: 26 januar

Verdens første plastemballasje laget av fanget og resirkulert CO2 er nå lansert.

I samarbeid med LanaTech og Total lanserer L’Oreal verdens første kosmetikkemballasje i plast som er laget av fanget og gjenvunnet CO2 fra industriutslipp.

Produksjonen av emballasjen foregår i tre trinn:

  1. LanzaTech fanger industrielt CO2-utslipp som omdannes til etanol ved hjelp av en biologisk prosess
  2. Total benytter en innovativ tørkeprosess utviklet i samarbeid med kjemiselskapet IFP Axens som omdanner etanolen til etylen, som siden polymeriseres til en biobasert polyetylen med samme tekniske egenskaper som oljebasert PE.
  3. L’Oreal benytter dette polyetylenet til å produsere kosmetikkemballasje med samme kvalitet og tekniske egenskaper som emballasje laget av fossilbasert PE.
I en felles pressemelding skriver det tre selskapene følgende:

– Dette er en teknisk og industriell suksess som beviser at industrielle CO2-utslipp kan brukes til å produsere plastemballasje og en verdenspremiere som viser vårt engasjement for å utvikle bærekraftig, sirkulær økonomi for plast. Dette baner vei for nye muligheter for fangst og gjenbruk av industrielle CO2-utslipp.

Jenninfer Holmgren, VD i det amerikanske selskapet LanzaTech forteller at partnerskapet bygger på et felles mål om en renere planet for alle.

– Vi er takknemlige både mot L’Oreal og Total for deres engasjement for å redusere CO2-intensiteten i sine aktiviteter. Sammen kan vi redusere emballasjens CO2-fotavtrykk gjennom å omdanne CO2-utslipp til brukbare produkter og sende «engangs-CO» til historien, sier hun.

Fortsetter samarbeidet

De tre partnerne erklærer at de har til hensikt å fortsette å arbeide sammen for å skalere opp produksjonen av denne bærekraftige plasten. De ser frem til å jobbe sammen med alle som vil være med på å forplikte seg til å bruke den nye og bærekraftige plasten.

– Partnerskapet er et utmerket eksempel på at samarbeid mellom industriselskaper kan utvikle fremtidens plast laget av resirkulert karbon. Dette er sterkt etterspurt av kundene, sier Valerie Goff, Senior Vice President Polymers i Total.

– Utviklingen av en metode for å gi økt verdi på CO-utslipp bidrar også til gruppens innsats for å oppnå nullutslipp i Europa innen 2050.

Total er et fransk oljeselskap som har vært etablert i Norge siden 1965.

Les mer

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1

Siste nytt

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1