Verdens første plastemballasje lagd av fanget og resirkulert CO2

PUBLISERT: 4 november 2020
OPPDATERT: 26 januar

Verdens første plastemballasje laget av fanget og resirkulert CO2 er nå lansert.

I samarbeid med LanaTech og Total lanserer L’Oreal verdens første kosmetikkemballasje i plast som er laget av fanget og gjenvunnet CO2 fra industriutslipp.

Produksjonen av emballasjen foregår i tre trinn:

  1. LanzaTech fanger industrielt CO2-utslipp som omdannes til etanol ved hjelp av en biologisk prosess
  2. Total benytter en innovativ tørkeprosess utviklet i samarbeid med kjemiselskapet IFP Axens som omdanner etanolen til etylen, som siden polymeriseres til en biobasert polyetylen med samme tekniske egenskaper som oljebasert PE.
  3. L’Oreal benytter dette polyetylenet til å produsere kosmetikkemballasje med samme kvalitet og tekniske egenskaper som emballasje laget av fossilbasert PE.
I en felles pressemelding skriver det tre selskapene følgende:

– Dette er en teknisk og industriell suksess som beviser at industrielle CO2-utslipp kan brukes til å produsere plastemballasje og en verdenspremiere som viser vårt engasjement for å utvikle bærekraftig, sirkulær økonomi for plast. Dette baner vei for nye muligheter for fangst og gjenbruk av industrielle CO2-utslipp.

Jenninfer Holmgren, VD i det amerikanske selskapet LanzaTech forteller at partnerskapet bygger på et felles mål om en renere planet for alle.

– Vi er takknemlige både mot L’Oreal og Total for deres engasjement for å redusere CO2-intensiteten i sine aktiviteter. Sammen kan vi redusere emballasjens CO2-fotavtrykk gjennom å omdanne CO2-utslipp til brukbare produkter og sende «engangs-CO» til historien, sier hun.

Fortsetter samarbeidet

De tre partnerne erklærer at de har til hensikt å fortsette å arbeide sammen for å skalere opp produksjonen av denne bærekraftige plasten. De ser frem til å jobbe sammen med alle som vil være med på å forplikte seg til å bruke den nye og bærekraftige plasten.

– Partnerskapet er et utmerket eksempel på at samarbeid mellom industriselskaper kan utvikle fremtidens plast laget av resirkulert karbon. Dette er sterkt etterspurt av kundene, sier Valerie Goff, Senior Vice President Polymers i Total.

– Utviklingen av en metode for å gi økt verdi på CO-utslipp bidrar også til gruppens innsats for å oppnå nullutslipp i Europa innen 2050.

Total er et fransk oljeselskap som har vært etablert i Norge siden 1965.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar