Vellykket fagdag hos Nordic Pack i Rygge 1. mars

PUBLISERT: 5 mars 2018
OPPDATERT: 26 januar

||||

For første gang inviterte Nordic Pack til en fagdag for læring, erfaringsutveksling og innovasjon sammen med leverandører og forbindelser i sine lokaler i Rygge.

– Vi vil vise kundene at de trenger kun en samarbeidspartner for å pakke og sende produkter i emballasje av glass, papp, plast og metall. Her kan de få treffe våre lokale leverandører som Glomma Papp, RPC Promens, Ardagh, Plastipak, BWL maskin og DB Schenker, sa adm. dir. Svein-Eirik Begby.

Den første fagdagen blir neppe den siste
Det er første gang Nordic Pack arrangerer fagdag, men det kan fort bli flere ganger.

– Vi fikk forespørsel fra våre kunder om vi kunne gjøre noe sånt, og dersom dette blir en suksess, gjør vi det gjerne flere ganger, sier Begby.

Dagen etter kunne han melde at fagdagen ble en glimrende suksess der godt over 60 kunder var innom. Tilbakemeldingene fra var visstnok veldig bra.
 
Nordic Pack omtaler seg selv som en komplett emballasjepartner som lagerfører et bredt spekter av produkter. De ønsker å være et samlingspunkt for produsenter og forbruker av emballasje i større og mindre skala og lagerfører glass- og plastemballasje fra 5 ml til 1.000 liter.

Under fagdagen var det nok flest besøkende fra de mindre brukerne, og for leverandører som Glomma Papp og RPC Promens, som stort sett har store konserner som kunder, kan dette vise seg å være en suksess.

Plastemballasje er en ressurs
– Vi har nettopp innledet samarbeidet med Nordic Pack, og her er det kunder som vi ikke kunne ha levert direkte til. Småbrukermarkedet er større enn vi klarer å se, så dette kan bli et fruktbart samarbeid, sa Roy Engdal i RPC Superfos.

For plastprodusenten er det business as usual til tross for en del støy rundt plastemballasje i sosiale medier. Plast er en ressurs, og kundene sier det samme.

– Det er en utfordring å bruke gjenvunnet plast til matkontakt, men vi lager noe plast innblandet resirkulerte råvarer til andre produkter. Alt spill i produksjonen blir dessuten tatt vare på og gjenvunnet, sa Engdal.

Jigg for pappesker
Eric Müller i Glomma Papp viste entusiastisk fram en jigg for bretting av pappesker som var så enkel at selv en skarve kommunikasjonsleder fikk det til på to sekunder.

– Vi selger hundrevis av disse jiggene til småprodusenter, fortalte Müller ivrig.

– Denne fruktesken er dessuten laget i dobbel E-flute, og denne kombinasjon gir ekstra god trykkvalitet, fortalte han like entusiastisk.

Stabilt marked for glassemballasje
Geir Aasnes, som er salgssjef for glass i Ardagh Group, hadde med seg to svenske serviceteknikere på sin stand, siden kundene ofte har spesifikke tekniske spørsmål.

– Selv har jeg jo kontor i hjørnet her hos Nordic Pack, i likhet med Crown Closures, så vi har god daglig kontakt, fortale han.

Markedet for glassemballasje i Norge er veldig stabilt, og internasjonalt peker det oppover.

 – På drikkevarer er det en overgang fra gjenbruksflasker til «engangsflasker». Jeg er ikke så glad i den betegnelsen, for også engangsflasker blir jo samlet inn og resirkulert igjen og igjen, sier Aasnes.

Og selv om han har ansvar for glassemballasje, er han ikke spesielt bekymret over konkurransen fra metallemballasje, siden arbeidsgiveren også produserer leverer dette. 

Selv betjener han store kunder som Carlsberg, Hansa/Borg og Orkla, mens Nordic Pack tar seg av kunder i nærmarkedet.

Daglige utesendelser
Etter at produktene er pakket, skal de sendes til markedet, og Schenker var til stede for å fortelle om sitt tilbud.

– Vi tar oss av det meste av transport og henter daglig produkter her hos Nordic Pack som kjøres til terminalen i Fredrikstad før videre distribusjon, fortalte Jørgen Johannessen i DB Schenker.

Suksess i utlandet, men markedet er hjemme
Vi slo også av en prat med Marius Egge fra Egge Gård, som vant fire gull og to sølv under verdens største sider-messe i 2017, blant 500 konkurrerende produkter.

– Vi holdt på med eplemost i 20 år før vi i 2005 var først med brennevin laget av epler i Norge. Vi satset på råvarer uten tilsetninger, og har lyktes med den rene smaken, sier han.

Til tross for mange internasjonale priser, har Egge Gård valgt å satse på hjemmemarkedet, da eksport er mer krevende. Produktene selges på Vinmonopolet og taxfree, og noen av dem er også tillatt solgt på gårdsutsalget.

Foruten de omtalte bedriftene, var også representanter for Dyre Gård, Propex, Ipor og Empack til stede på fagdagen.

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x