Ny veiledning om datomerking av matvarer gitt ut av EFSA

PUBLISERT: 26 april 2021
OPPDATERT: 26 januar

EFSA har utviklet et verktøy som hjelper deg å velge riktig datomerking på matvarer.

EFSA har gitt ut en ny veileder om datomerking. VKM har laget en kort omtale av saken på sine nettsider, med lenke til veilederen.

Den europeiske myndigheten for næringsmiddeltrygghet (EFSA) har utarbeidet en veileder som skal hjelpe matvareprodusenter med å avgjøre hva forbrukerne trenger av informasjon om oppbevaring og tidsbegrensninger for konsum.

Angrep fra bakterier

Så snart matemballasjen er åpnet, kan maten bli utsatt for bakterier fra hender, overflater eller utstyr som den kommer i kontakt med. Datomerking av mat er komplisert, og det kan være hensiktsmessig å gi forbrukere anbefalinger i tillegg til datomerking som “siste forbruksdag-” og “best før”-datoer.

For produkter som er spesielt utsatt for å bli forurenset av skadelige bakterier etter at forpakningen er åpnet, indikerer veilederen at fristen for konsum kan være kortere enn “siste forbruksdag”- og “best før”-datoer.

Veilederen inneholder også anbefalinger om god praksis for trygg opptining av mat, slik at vekst av skadelige mikrober blir minst mulig under opptining. Mat skal for eksempel tines ved lave temperaturer, gjerne i kjøleskap. Tint mat bør oppbevares i originalemballasjen eller i en ren beholder. Forbrukere bør alltid følge produsentens anvisning om lagring og tilberedning for å være sikker på at maten holder seg trygg. Opptint mat skal ikke fryses etter tining.

Nyttig veiledning

Datomerking er en nyttig veiledning for hvor lenge mat kan oppbevares før den forringes eller det ikke er trygt å spise den. Tydelig informasjon på emballasjen om oppbevaring og håndtering kan også bidra til å redusere matsvinn.

EFSA har også laget et verktøy for å hjelpe matvareprodusenter i beslutning om når de bør bruke “siste forbruksdag” eller “best før”.
Les VKMs artikel.

Les hele uttalelsen på EFSAs nettsider.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar