Vakuumpakket pålegg kan redusere matsvinn i horeca

PUBLISERT: 1 oktober 2018
OPPDATERT: 26 januar


 MP Storkjøkken har laget spesialutformede skåler for separat oppbevaring av pålegg og baguetter før steking og servering. Det skal gi bedre kvalitet og mindre matsvinn.

Mange har nok opplevd å kjøpe en baguett som ser innbydende ut men der brødet er seigt og osten har blitt hard i kantene. MP Storkjøkken har satt seg inn i problematikken og forklarer:

Spesialformede skåler for vakuumpakking
– Mattilsynet krever at kjølte varer skal oppbevares i fire grader, men brødvarer får dårligere kvalitet i denne temperaturen, sier eier og gründer Kjell Helge Korsnes i MP Storkjøkken til Horecanytt.

– I tillegg trekker fuktigheten fra pålegget inn brødet, noe som forringer kvaliteten på brødet og pålegget ytterligere. Er baguetten i tillegg pakket inn i plast, blir kvaliteten enda dårligere.

MP Storkjøkken har utviklet et nytt system der spesialutformede skåler brukes til ferdig dandert pålegg som vakuumeres og legges kjølig. Når en kunde legger inn en bestilling, skjæres baguetten på langs og settes inn i et stativ som holder den åpen.Dressing og majones påføres, og posen med pålegget hentes fra kjøleskapet og skyves på baguetten. Hele prosessen tar ett minutt.

Kan redusere matsvinn
– Ved å bruke dette systemet kan du produsere opp påleggspakker når det er rolige perioder i løpet av arbeidsdagen. Pakkene holder seg en uke i kjøleskapet, så det er lett å tilpasse antallet, sier Korsnes.

Han mener at man på denne måten reduserer matsvinn siden man slipper å lage baguetter som ingen kjøper.

– Det går med litt plast ved å jobbe på denne måten, men plasten blir ikke med kunden ut av utsalgsstedet, og alt kan resirkuleres på riktig måte, forteller han.

10. og 11. oktober deltar MP Storkjøkken på Foodscape (Norges Varemesse), der de skal vise frem det egenutviklede baguettesystemet. 

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar