Chobani, som produserer gresk yoghurt i USA, ekspanderer sin virksomhet til Mexico med lansering av to nye yoghurtlinjer i 33 byer.
Dette blir den første eksporten av yoghurtprodukter fra USA for Chobani, ifølge selskapet selv. Selskapet kjøper og konverterer tre produksjonslinjer og kjøper en ny bulkproduksjonslinje for å forsyne sine kunder i det amerikanske markedet. Den overskytende kapasiteten skal eksporteres.
Forventer en boom
Flaggskipet er linjen med gresk yoghurt som inneholder 11-15 g protein per 140 g produkt. Den vil bli tilgjengelig med smak av jordbær, blåbær, fersken, mango, naturell og kokos.
Selskapet lanserer også Chobani Flip, som er en kombinasjon av gresk yoghurt og «tørre og naturlige ingredienser» i en separat beholder. Produktene blir tilgjengelig i ni dagligvarekjeder.
Chobani forventer at Mexico står foran en yoghurt-boom, siden sunnere mat som gresk yoghurt er en trend i landet.
– Dette er noe vi har hatt lyst til å gjøre lenge, og det handlet om å få tak i de rette partnerne for å få det til. Yoghurt-hyllene i Mexico minner meg om hvordan det så ut i USA før vi begynte å lage Chobani, sier Hamdi Ulukaya, styreleder og CEO i selskapet.
Chobani planlegger også å satse på Puerto Rico.