For 14. år på rad arrangerer BillerudKorsnäs den internasjonale konkurransen Packaging Impact Design Award (PIDA). Årets tema er Unboxing.
Cirka 200 studenter fra ledende designuniversiteter i Sverige, Tyskland, Frankrike og Storbritannia skal utfordres i emballeringsfenomenet «unboxing» – det øyeblikket da emballasjen åpnes for første gang.
Kritisk øyeblikk og en mulighet
Dette er ikke bare forbrukerens første møte med et produkt, men et stadig mer kritisk øyeblikk for merkevareeiernes mulighet til å gi et personlig inntrykk, som kan bli globalt gjennom sosiale medier.
Muligheten for differensiering gjennom unboxing er temaet for 2018-utgaen av designkonkurransen PIDA.
Briefen for konkurransedagene er mer vidtrekkende enn førsteinntrykket tilsier. Det handler om å skape et bærekraftig, innovativt og funksjonelt emballeringskonsept med en unik utpakkingsopplevelse som skiller seg fra konvensjonelle løsninger vi ser i butikker og e-handel i dag.
Internasjonal institusjon og møteplass
– I løpet av de fjorten årene vi har arbeidet med PIDA, har konkurransen blitt en internasjonal institusjon, sier Lena Dahleberg, Manager Carton Solution i Billerud Korsnäs.
– Dette er også en av de viktigste møteplassene for den nye generasjonen emballasjedesignere og den etablerte bransjen med merkevareeiere, konverteringsbedrifter og designbyråer. PIDA er vår måte å drive utviklingen av bærekraftig emballasje fremover på.
– I år utfordrer vi konvensjonelle emballeringsløsninger ved å ta unboxing til et nytt nivå der den kan få sitt fulle potensial når det gjelder kreativitet, bærekraft og nytenking.
Lar publikum velg en totalvinner
Konkurransebriefen ble sendt ut i januar, og vinnerne skal presenteres på tre arrangement: Stockholm 22 mai for svenske og engelske studenter, 21. juni for franske studenter og 8. november for tyske studenter.
Nytt av året er den internasjonale prise «People’s Choice Grand Final Award», der publikum inviteres til å kåre en totalvinner via Facebook.
Les mer om PIDA på nettsiden og/eller på Facebook