Unboxing er årets tema på designkonkurransen PIDA

PUBLISERT: 16 april 2018
OPPDATERT: 26 januar


For 14. år på rad arrangerer BillerudKorsnäs den internasjonale konkurransen Packaging Impact Design Award (PIDA). Årets tema er Unboxing.

Cirka 200 studenter fra ledende designuniversiteter i Sverige, Tyskland, Frankrike og Storbritannia skal utfordres i emballeringsfenomenet «unboxing» – det øyeblikket da emballasjen åpnes for første gang.

Kritisk øyeblikk og en mulighet
Dette er ikke bare forbrukerens første møte med et produkt, men et stadig mer kritisk øyeblikk for merkevareeiernes mulighet til å gi et personlig inntrykk, som kan bli globalt gjennom sosiale medier.

Muligheten for differensiering gjennom unboxing er temaet for 2018-utgaen av designkonkurransen PIDA.

Briefen for konkurransedagene er mer vidtrekkende enn førsteinntrykket tilsier. Det handler om å skape et bærekraftig, innovativt og funksjonelt emballeringskonsept med en unik utpakkingsopplevelse som skiller seg fra konvensjonelle løsninger vi ser i butikker og e-handel i dag.

Internasjonal institusjon og møteplass
– I løpet av de fjorten årene vi har arbeidet med PIDA, har konkurransen blitt en internasjonal institusjon, sier Lena Dahleberg, Manager Carton Solution i Billerud Korsnäs.  

– Dette er også en av de viktigste møteplassene for den nye generasjonen emballasjedesignere og den etablerte bransjen med merkevareeiere, konverteringsbedrifter og designbyråer. PIDA er vår måte å drive utviklingen av bærekraftig emballasje fremover på.

– I år utfordrer vi konvensjonelle emballeringsløsninger ved å ta unboxing til et nytt nivå der den kan få sitt fulle potensial når det gjelder kreativitet, bærekraft og nytenking.

Lar publikum velg en totalvinner
Konkurransebriefen ble sendt ut i januar, og vinnerne skal presenteres på tre arrangement: Stockholm 22 mai for svenske og engelske studenter, 21. juni for franske studenter og 8. november for tyske studenter.

Nytt av året er den internasjonale prise «People’s Choice Grand Final Award», der publikum inviteres til å kåre en totalvinner via Facebook.

Les mer om PIDA på nettsiden og/eller på Facebook  

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red