Tysk prosess lansert for overflatedekor på plastlokk

PUBLISERT: 14 februar 2018
OPPDATERT: 26 januar


Den tyske bedriften Leonhard Kurz har utviklet en miljøvennlig finish-prosess for lokk laget av plast. CAP-tivate Luxury er utviklet for kosmetikkbransjen.

Prosessen gjør det mulig å overføre en rekke overflatedesign på en tørr, utslippsfri og energieffektiv måte. Også metallic og krom kan påføres uten bruk av elektroplater.

Miljøegenskaper reflekteres i utseendet
Gjenvinnbarbarheten på plastlokkene opprettholdes ved bruk av denne metoden, som er fri for giftige råmaterialer. Sammensetningen kan skreddersys til kundens miljøkrav.

De miljøvennlige egenskapene reflekteres i plastlokkenes utseende. Kosmetikkprodusenter kan velge mellom et stort antall naturbaserte design med en fremtoning som er godt egnet for naturlig kosmetikk.

I tillegg til å simulere skjønnheten i tre og stein, kan prosessen også brukes til å lage taktile opplevelser. Designen kan kombineres med delvis myke overflater som appellerer til de taktile sansene og overfører produktets karakteristikk.

Oppfyller nasjonale og internasjonale krav
Det er mulig å kombinere flere design. For eksempel kan toppen av lokket ha marmorstruktur, mens sidene glimrer elegant i metalliske toner.

Belegget som brukes i CAP-tivate Luxury-prosessen oppfyller kravene i flere nasjonale og internasjonale regelverk, som EUs emballasjedirektiv 94/62/EC, CONEG (Coalition of Northeastern Governors) og ISO 14001.

I tillegg følger Kurz de internasjonale miljøretningslinjene som kommer i tillegg til de grunnleggende kravene til produksjon av belegg. Med mål om å drive bærekraftig, har Kurz lykkes med å oppnå et utslippsnivå som ligger 85 prosent under kravene.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red