
En ny undersøkelse viser at trykksensitive etiketter møter konkurranse fra andre etikett- og emballasjeløsninger. Veksten var likevel på 3,9 prosent i 2016.
Dermed vokste trykksensitive etiketter mer enn etikettmarkedet som helhet og opprettholder en markedsandel på 40 prosent.
Asia leder an
Rapporten AWA Global Pressure-sensitive Label Market Study 2017 viser at Asia er den ledende regionen for trykksensitive etiketter, mens markedene i Europa og Nord-Amerika er modne. Det største bruksområdet er etikettering av F-pak for matprodukter.
– VIP-etiketter (Variable Information Print) er et sterkt vekstområde for trykksensitive etiketter, noe som skyldes økte krav til sporing og produktautentifisering i dagens transport og logistikk, sier Corey M. Reardon, President og CEO i AWA Alexander Watson Associates.
– Netthandel er også en driver for utvikling og bruk av VIP-etiketter. Trykksensitive etiketter er dessuten tilgjengelig med flere appliseringsløsninger med alt fra håndholdte printere for individuelle emballasjer til masseproduksjon på etikettpresser.
Dekker alle markeder
Rapporten tar for seg alle sluttbrukermarkedene for trykksensitive etiketter og sammenligner dem med andre løsninger for produktdekor.
– Mens limpåførte etiketter brukes mye på verdensbasis, har sleeves fått en betydelig markedsandel og vokser videre. IML (in-mold labelling) er fortsatt en nisje, men vokser også. Områder man bør følge med på, er Direct-to-container digitaltrykk og fleksibel emballasje.
På Labelexpo Europe kan man danne seg et godt inntrykk av markedet for etiketter. Rapporten kan bestilles på www.awa-bv.com