Trykksensitive etiketter utfordres men holder stand

PUBLISERT: 14 august 2017
OPPDATERT: 26 januar
|

En ny undersøkelse viser at trykksensitive etiketter møter konkurranse fra andre etikett- og emballasjeløsninger. Veksten var likevel på 3,9 prosent i 2016.

Dermed vokste trykksensitive etiketter mer enn etikettmarkedet som helhet og opprettholder en markedsandel på 40 prosent.

Asia leder an
Rapporten AWA Global Pressure-sensitive Label Market Study 2017 viser at Asia er den ledende regionen for trykksensitive etiketter, mens markedene i Europa og Nord-Amerika er modne. Det største bruksområdet er etikettering av F-pak for matprodukter.

– VIP-etiketter (Variable Information Print) er et sterkt vekstområde for trykksensitive etiketter, noe som skyldes økte krav til sporing og produktautentifisering i dagens transport og logistikk, sier Corey M. Reardon, President og CEO i AWA Alexander Watson Associates.

– Netthandel er også en driver for utvikling og bruk av VIP-etiketter. Trykksensitive etiketter er dessuten tilgjengelig med flere appliseringsløsninger med alt fra håndholdte printere for individuelle emballasjer til masseproduksjon på etikettpresser.

Dekker alle markeder
Rapporten tar for seg alle sluttbrukermarkedene for trykksensitive etiketter og sammenligner dem med andre løsninger for produktdekor.

– Mens limpåførte etiketter brukes mye på verdensbasis, har sleeves fått en betydelig markedsandel og vokser videre. IML (in-mold labelling) er fortsatt en nisje, men vokser også. Områder man bør følge med på, er Direct-to-container digitaltrykk og fleksibel emballasje.

På Labelexpo Europe kan man danne seg et godt inntrykk av markedet for etiketter. Rapporten kan bestilles på www.awa-bv.com

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot