Trender i handelen som det kan være verdt å følge 

PUBLISERT: 7 februar 2019
OPPDATERT: 20 januar


For å unngå å dele skjebne med kjeder som Toys`R Us og Sears har NRF definert økende trender som aktører i detaljhandelen bør være klar over.

På en nylig messe i New York arrangert av National Retail Federation (NRF) ble åtte voksende trender presentert som viktige å følge med på, da de kan komme til å prege 2019.

1 Sky-tilknyttede maskiner
Selskaper som Starbucks har tilknyttet sine butikkmaskiner til en IoT-drevet skyløsning som hjelper dem å få oversikt over innsats, salg, kontinuitet og kvalitet på alle utsalgssteder. På denne måten kan de overvåke salget i sanntid, redusere avfall og optimere oppskrifter i hele nettverket.

2 Fjerner barriere i dagligvarehandel
Ny teknologi vil fjerne noen av flaskehalsene i fysiske butikker med økt bruk av automatiske kasser og checkout-free-butikker som Amazon Go.

3 Online og offline opplevelser
Alle handelsprosesser, fra netthandel til handel i butikk og logistikk integreres i en enkel, datadrevet verdikjede som gir en sømløst brandet opplevelse fra ende til ende.

4 Kunstig intelligens (AI)vil bli vanlig
Forbrukerkomforten vil øke med ny teknologi som snakkende roboter (chatbots), personifisering og økt bruk av AI-assistenter. Kunstig intelligens kan også være svært nyttig for kjedene også. Når det gjelder kundeservice og datainnsamling om bransjetrender vil AI støtte beslutningsprosessen.

5 Omnikanaler er i tiden
Forbrukere har store forventninger når det gjelder kundeservice. Utstrakt bruk av omnikanaler og smart teknologi blir fundamentalt for å styrke forbrukernes forventninger til den kundeservicen kjedene leverer.

6 Roboter på lageret
Selv om det ikke er nytt har robotteknologi vist seg å være svært effektivt til å kutte kostnader og øke hastigheten i prosesslinjene. Dette gir kjedene mulighet til å levere samme eller neste dag, en trend som vil sette pionerer langt foran de andre.

7 Droner på gulvet, sensorer i hyllene og roboter i gangene
Leveranser med droner har en del legale utfordringer, men det kan hende at vi får se droner som hjelper til i butikken i framtiden. Sensorer vil bli brukt for å følge lagerbeholdningen, bestille påfyll og flytte feilplassert varer.

Dersom maskiner kan overta manuelle oppgaver, vil dette redusere kostnader og feil, samtidig som de ansattes tid frigjøres til kundebehandling. Giant Food Stores ansatte nylig Marty, en selvlærende robot som kan oppdage søl og farer i butikken, samt lavt lagernivå.

Ved hjelp av bildeteknologi sender Marty informasjon til ansatte som kan respondere umiddelbart.

 

 

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David