Trender i handelen som det kan være verdt å følge 

PUBLISERT: 7 februar 2019
OPPDATERT: 20 januar


For å unngå å dele skjebne med kjeder som Toys`R Us og Sears har NRF definert økende trender som aktører i detaljhandelen bør være klar over.

På en nylig messe i New York arrangert av National Retail Federation (NRF) ble åtte voksende trender presentert som viktige å følge med på, da de kan komme til å prege 2019.

1 Sky-tilknyttede maskiner
Selskaper som Starbucks har tilknyttet sine butikkmaskiner til en IoT-drevet skyløsning som hjelper dem å få oversikt over innsats, salg, kontinuitet og kvalitet på alle utsalgssteder. På denne måten kan de overvåke salget i sanntid, redusere avfall og optimere oppskrifter i hele nettverket.

2 Fjerner barriere i dagligvarehandel
Ny teknologi vil fjerne noen av flaskehalsene i fysiske butikker med økt bruk av automatiske kasser og checkout-free-butikker som Amazon Go.

3 Online og offline opplevelser
Alle handelsprosesser, fra netthandel til handel i butikk og logistikk integreres i en enkel, datadrevet verdikjede som gir en sømløst brandet opplevelse fra ende til ende.

4 Kunstig intelligens (AI)vil bli vanlig
Forbrukerkomforten vil øke med ny teknologi som snakkende roboter (chatbots), personifisering og økt bruk av AI-assistenter. Kunstig intelligens kan også være svært nyttig for kjedene også. Når det gjelder kundeservice og datainnsamling om bransjetrender vil AI støtte beslutningsprosessen.

5 Omnikanaler er i tiden
Forbrukere har store forventninger når det gjelder kundeservice. Utstrakt bruk av omnikanaler og smart teknologi blir fundamentalt for å styrke forbrukernes forventninger til den kundeservicen kjedene leverer.

6 Roboter på lageret
Selv om det ikke er nytt har robotteknologi vist seg å være svært effektivt til å kutte kostnader og øke hastigheten i prosesslinjene. Dette gir kjedene mulighet til å levere samme eller neste dag, en trend som vil sette pionerer langt foran de andre.

7 Droner på gulvet, sensorer i hyllene og roboter i gangene
Leveranser med droner har en del legale utfordringer, men det kan hende at vi får se droner som hjelper til i butikken i framtiden. Sensorer vil bli brukt for å følge lagerbeholdningen, bestille påfyll og flytte feilplassert varer.

Dersom maskiner kan overta manuelle oppgaver, vil dette redusere kostnader og feil, samtidig som de ansattes tid frigjøres til kundebehandling. Giant Food Stores ansatte nylig Marty, en selvlærende robot som kan oppdage søl og farer i butikken, samt lavt lagernivå.

Ved hjelp av bildeteknologi sender Marty informasjon til ansatte som kan respondere umiddelbart.

 

 

Les mer

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1

Siste nytt

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1