Arrangørene av Pack Expo International i Chicago 6.-9. november trekker frem tre produkter som det kan være verdt å se nærmere på hvis du har tenkt deg på messen.
Alternative meieriprodukter flommer over det amerikanske markedet, og for så vidt også det norske. Gresk yoghurt, smaksatt melk og oster fra alle verdens hjørner dukke opp i hyllene. Utstillerne på PackExpo International 2016 ønsker både små og store produsenter velkommen.
Retail ready
Hylleklar emballasje er et krav for produkter som skal inn i de store kjedene. Den tyske meieriprodusenten Meggle AG lager produkter som inneholder melk, smør, yoghurt og krem i mer enn 125 år.
I flere år har de samarbeidet med Schubert Packaging Machines (stand S-4366) om sine behov for pakkeutstyr, og i 2014 fikk de hjelp med utstyr for å lage hylleklar emballasje. Utstyret skulle forbedre pakkeprosessen på flere punkter i Meggles produksjonslinje.
Løsningen ble en ny TLM pakkemaskin med fire moduler som enkelt kan programmeres til å reise, fylle og forsegle esker i forskjellige formater og størrelser. Det nye systemet kan pakke opptil 200 smørbokser i minuttet og kan håndtere bokser fra 125 til 250 g.
Pakkemaskinen kan også håndtere esker med blandingsprodukter, for eksempel saltede og usaltede produkter. Sammen med Meggles eskeleverandør har Schubert utviklet esken Zip & Crack retail-ready.
En sentral løsning
Dersom du har lite tilgjengelig plass og er skeptisk til å automatisere prosess- og pakkelinjene, bør du lese videre. Hos Sargento Foods Inc begynte produksjonslinjen å «oversvømme» det manuelle palleteringssystemet der produkter fra flere linjer med osteprodukter ble palletert.
På grunn av plassmangel valgte Sargento en sentralisert palleteringscelle fra Intelligrated (Stand S-3666). Når de kommer til det sentrale palleteringsområdet, blir hver eske fraktet til en av åtte palleteringsceller og videresendt til en av tre palleteringsbaner.
En M-410iB-robot fra Fanuc (stand N6119) på hver celle kan håndtere opptil tre produksjonslinjer, avhengig av esketype, pallmønster og antall esker per minutt. Ferdig paller sendes videre til automatlageret på en vogn.
Stå frem i mengden
De siste årene har yoghurt blitt et vekstmarked i USA. Men hvordan kan merkevarene skille seg ut i mengden i meierihyllene? IMA Dairy & Food Group USA (stand S3547) har en løsning for emballasjedifferensiering.
IMAs Open Mold-teknologi har eksistert i mer enn 10 år i Europa, men har nå funnet veien over dammen. Med denne teknologien kan matprodusenter lage egne fasonger for kopper og flasker for nesten den samme kostnaden som for standardformer.
Les mer om PackExpo International her