Toro holder koken etter 70 år som matleverandør

PUBLISERT: 27 januar 2016
OPPDATERT: 26 januar
||

Allerede på 80-tallet gjennomførte Toro et stort optimeringsprosjekt der antall kartongtyper ble redusert dramatisk. Og 70-åringen er fortsatt i farten.

Fra den spede oppstarten med buljongterninger i 1946, leverer Toro i dag mat til 65 millioner middager i Norge. Fabrikksjef Roar Moss forteller at merkevaren fikk sitt store gjennombrudd på 80-tallet.

– Og grunnen til den store suksessen var at man tidlig skjønte hvordan man skal bygge opp en merkevare, sier Moss.

Toro er nå en del av Orkla Foods Norge, som har cirka 1900 ansatte. På fabrikken i Bergen er det cirka 250 ansatte.  Orkla Foods Norge omsetter for fem milliarder kroner og inngår i den internasjonale Orkla-avdelingen Orkla Foods, som totalt har cirka 6 000 ansatte.

Den største merkevaren
Toro, er den største merkevaren i Orkla Foods Norge, men de fleste drar vel også kjensel på merker som Stabburets Makrell i tomat og Pizza Grandiosa.

Hos Toro i Bergen produseres 550 produktmerker (SKUs), og 80 prosent av disse omsettes i dagligvarehandelen. Fabrikken på 40 000 kvadratmetter rommer blant annet lagerhus for råvarer, emballasje og ferdigvarer.

– 80 prosent av den interne logstikken utføres med LGVer (laser guided vehicles), forteller Roar Moss.

De 550 produkttypene blir pakket ved 24 pakkelinjer, hvorav 17 er knyttet til Emballasje90, det store prosjektet som ble gjennomført på 80-tallet for å rasjonalisere emballasjebruken.

Fra hver sin kartong til tre totalt
Før prosjektet ble startet, hadde alle produkttyper sin egen kartong. Etterpå ble antallet kartongtyper redusert til tre, som etterhvert skal utvides til fire.

Samtidig har det vært innført store rasjonaliseringsprosjekter ved fabriikken. – Fire personer pakker nå 20 000 D-pak, vi har en svært høy grad av automatisering,forteller Moss.Han forteller videre at Toro har dedikerte personer som jobber med emballasjeutvikling, der de evaluerer forskjellige løsninger opp mot hverandre.

– De deltar fast i alle utviklingsprosjekter, forteller fabrikksjefen. De følger nøye med på EUs innføring av sirkulær økonomi, økt ressurseffektivitet og redusert miljøbelastning

Selskapet deltar også i den nasjonale dugnaden for å redusere saltinnhold og fjerne palmeolje. Internt har de redusert vannforbruket med 50 prosent og energiforbruket med 23 prosent siden 2009. I samme periode har produksjonen økt.

Fullt integrert med Orkla
Integreringen av Toro og Orkla regnes nå som ferdig, og ifølge Roar Moss har dette vært vellykket. – Vi har fått med det beste fra begge parter. Vi har blant annet fått tilgang til ressurser gjennom Orklakonsernet, sier Moss.

Fabrikksjefen røper dessuten at det kommer en del nyheter fra Toro i februar.

Besøket ved Toro-fabrikken var en del av åpningsarrangementet ved Næringsmiddeldagene som arrangeres av Teknologisk Matforum i Bergen 27.-28. januar 2016.

 

 

 

Les mer

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1

Siste nytt

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1