Allerede på 80-tallet gjennomførte Toro et stort optimeringsprosjekt der antall kartongtyper ble redusert dramatisk. Og 70-åringen er fortsatt i farten.
Fra den spede oppstarten med buljongterninger i 1946, leverer Toro i dag mat til 65 millioner middager i Norge. Fabrikksjef Roar Moss forteller at merkevaren fikk sitt store gjennombrudd på 80-tallet.
– Og grunnen til den store suksessen var at man tidlig skjønte hvordan man skal bygge opp en merkevare, sier Moss.
Toro er nå en del av Orkla Foods Norge, som har cirka 1900 ansatte. På fabrikken i Bergen er det cirka 250 ansatte. Orkla Foods Norge omsetter for fem milliarder kroner og inngår i den internasjonale Orkla-avdelingen Orkla Foods, som totalt har cirka 6 000 ansatte.
Den største merkevaren
Toro, er den største merkevaren i Orkla Foods Norge, men de fleste drar vel også kjensel på merker som Stabburets Makrell i tomat og Pizza Grandiosa.
Hos Toro i Bergen produseres 550 produktmerker (SKUs), og 80 prosent av disse omsettes i dagligvarehandelen. Fabrikken på 40 000 kvadratmetter rommer blant annet lagerhus for råvarer, emballasje og ferdigvarer.
– 80 prosent av den interne logstikken utføres med LGVer (laser guided vehicles), forteller Roar Moss.
De 550 produkttypene blir pakket ved 24 pakkelinjer, hvorav 17 er knyttet til Emballasje90, det store prosjektet som ble gjennomført på 80-tallet for å rasjonalisere emballasjebruken.
Fra hver sin kartong til tre totalt
Før prosjektet ble startet, hadde alle produkttyper sin egen kartong. Etterpå ble antallet kartongtyper redusert til tre, som etterhvert skal utvides til fire.
Samtidig har det vært innført store rasjonaliseringsprosjekter ved fabriikken. – Fire personer pakker nå 20 000 D-pak, vi har en svært høy grad av automatisering,forteller Moss.Han forteller videre at Toro har dedikerte personer som jobber med emballasjeutvikling, der de evaluerer forskjellige løsninger opp mot hverandre.
– De deltar fast i alle utviklingsprosjekter, forteller fabrikksjefen. De følger nøye med på EUs innføring av sirkulær økonomi, økt ressurseffektivitet og redusert miljøbelastning
Selskapet deltar også i den nasjonale dugnaden for å redusere saltinnhold og fjerne palmeolje. Internt har de redusert vannforbruket med 50 prosent og energiforbruket med 23 prosent siden 2009. I samme periode har produksjonen økt.
Fullt integrert med Orkla
Integreringen av Toro og Orkla regnes nå som ferdig, og ifølge Roar Moss har dette vært vellykket. – Vi har fått med det beste fra begge parter. Vi har blant annet fått tilgang til ressurser gjennom Orklakonsernet, sier Moss.
Fabrikksjefen røper dessuten at det kommer en del nyheter fra Toro i februar.
Besøket ved Toro-fabrikken var en del av åpningsarrangementet ved Næringsmiddeldagene som arrangeres av Teknologisk Matforum i Bergen 27.-28. januar 2016.