Tøft første kvartal med kraftig omsetningssvikt for Stora Enso

PUBLISERT: 23 april 2020
OPPDATERT: 26 januar

Konsernsjef Anja Bresky er fornøyd med resultatet under de rådende forhold.

Den finsk-svenske skogs- og papirgiganten Stora Enso er hardt rammet av koronapandemien. Omsetning og fortjeneste gikk kraftig ned i første kvartal.

Ifølge kvartalsrapporten ble omsetningen for første kvartal 2020 redusert med 16,2 prosent i forhold til samme periode i fjor. Nedgangen fra 2,635 milliarder euro til 2,207 milliarder euro forklares med betydelig lavere priser og volumer.

Ny normalsituasjon uten historisk referanse

Resultatet for første kvartal ble redusert fra 335 millioner euro i 2019 til 180 millioner euro i 2020, en reduksjon på over 42 posent. Likevel er resultatet bedre enn prognosen på cirka 132 millioner euro.

Årets første kvartal er preget av problematiske avvirkningsforhold, streiker i Finland og utbruddet av Covid-19-pandemien, forklarer VD og konsernsjef Annica Bresky i Stora Enso.

– Lavere priser og volumer i kvartalet hadde en negativ påvirkning på omsetningen og driftsresultatet, sammenlignet med rekordnivåene i første kvartal i fjor.

– Under de rådende forholdene – i en ny normalsituasjon der ingen historiske referanser lenger er gyldige – er jeg fornøyd med resultatet for kvartalet.

Tidlig ute med tiltak

I kvartalsrapporten blir det kommentert at Stora Enso var tidlig ute med å vedta tiltak koblet til Covid-19-pandemien. Allerede i starten av februar innførte selskapet reiseforbud for medarbeidere, og driften holdes i gang gjennom «sosial distansering» som hjemmekontor og fjerndrift.

Tilgjengeligheten til fabrikkanleggene er begrenset og smittede medarbeidere er satt i karantene.
– Takket være de proaktive tiltakene har konsernets kapasitet til å drifte fabrikkene og betjene kundene hittil vært minimalt påvirket, står det i rapporten.
Annica Bresky forklarer at selskapet har bygget opp en solid likviditet for å kunne tåle en lang og dyp nedgang.

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa