Tøft første kvartal med kraftig omsetningssvikt for Stora Enso

PUBLISERT: 23 april 2020
OPPDATERT: 26 januar

Konsernsjef Anja Bresky er fornøyd med resultatet under de rådende forhold.

Den finsk-svenske skogs- og papirgiganten Stora Enso er hardt rammet av koronapandemien. Omsetning og fortjeneste gikk kraftig ned i første kvartal.

Ifølge kvartalsrapporten ble omsetningen for første kvartal 2020 redusert med 16,2 prosent i forhold til samme periode i fjor. Nedgangen fra 2,635 milliarder euro til 2,207 milliarder euro forklares med betydelig lavere priser og volumer.

Ny normalsituasjon uten historisk referanse

Resultatet for første kvartal ble redusert fra 335 millioner euro i 2019 til 180 millioner euro i 2020, en reduksjon på over 42 posent. Likevel er resultatet bedre enn prognosen på cirka 132 millioner euro.

Årets første kvartal er preget av problematiske avvirkningsforhold, streiker i Finland og utbruddet av Covid-19-pandemien, forklarer VD og konsernsjef Annica Bresky i Stora Enso.

– Lavere priser og volumer i kvartalet hadde en negativ påvirkning på omsetningen og driftsresultatet, sammenlignet med rekordnivåene i første kvartal i fjor.

– Under de rådende forholdene – i en ny normalsituasjon der ingen historiske referanser lenger er gyldige – er jeg fornøyd med resultatet for kvartalet.

Tidlig ute med tiltak

I kvartalsrapporten blir det kommentert at Stora Enso var tidlig ute med å vedta tiltak koblet til Covid-19-pandemien. Allerede i starten av februar innførte selskapet reiseforbud for medarbeidere, og driften holdes i gang gjennom «sosial distansering» som hjemmekontor og fjerndrift.

Tilgjengeligheten til fabrikkanleggene er begrenset og smittede medarbeidere er satt i karantene.
– Takket være de proaktive tiltakene har konsernets kapasitet til å drifte fabrikkene og betjene kundene hittil vært minimalt påvirket, står det i rapporten.
Annica Bresky forklarer at selskapet har bygget opp en solid likviditet for å kunne tåle en lang og dyp nedgang.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot