TINE merker varene «Best før, men ikke dårlig etter»

PUBLISERT: 9 januar 2018
OPPDATERT: 26 januar


Etter resultatet av Facebook-avstemningen 3. januar har TINE valgt å følge Q-meieriene og endre merkingen til «Best før, men ikke dårlig etter».

Facebook-avstemingen nådde 750.000 unike personer, og 7.300 avga stemme i kommentarfeltet eller med smilefjes.

Forbrukerne fikk avgjøre
– Vi ønsket å la forbrukerne få avgjøre, og det har vært et kjempeengasjement, sier direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar, Lars Galtung. – Det er gledelig at matsvinn står høyt på agendaen hos forbruker, og vi er klare for å fortsette kampen mot matsvinn.

Målet med tilleggsmerkingen er at forbrukerne skal få et mer bevisst forhold til at «best før» ikke nødvendigvis betyr at produktene ikke kan spises, og at vi dermed kaster mindre mat.

Etter resultatet er det klart at TINE følger Q-meieriet og Prior i deres merking og tilleggsmerker alle produkter med samme setning i kampen mot matsvinn.

Litt sen, men ikke dårlig etter
– Q-meieriene og Prior var best før oss, men vi er ikke dårlige etter! Vi synes det er flott at denne merkingen har satt seg og gratulerer og applauderer Q- med å brøyte vei gjennom merkeregelverket.

Q-meieriene var først ute med tilleggsmerking etter oppfordring fra organisasjoner som «Spis opp maten» og «Matvett», til å sette matsvinn på agendaen i 2017.

– Det er flott at TINE nå kommer til å bruke samme merking som Q på meieriproduktene sine, sier administrerende direktør i Q-meieriene, Bent Myrdal. 

– Matsvinn er en stor samfunnsutfordring og vi har felles interesse i å få ned matsvinnet i Norge. Derfor er det veldig positivt at vi kan stå sammen om felles merking.

Alle produkter skal merkes
Lars Galtung slår fast at det fortsatt er et fåtall av norske matprodusenter som tilleggsmerker, og jo flere aktører som tilleggsmerker, jo mer synlig vil det være for forbruker.

– TINE har jobbet med å redusere matsvinn i egen produksjon over lang tid, men også gjennom emballasje og kommunikasjon for at forbrukeren skal kaste mindre mat håper vi svinnet går ytterligere ned, sier Galtung.

Allerede denne uken starter meieriene å bruke tilleggsmerkingen og de første produktene vil være i butikk fra neste uke.

– I første omgang vil melk, syrnet melk, fløte, juice, yoghurtpakker og skolemelk endre merking og målet er at alle andre produkter blir merket tilsvarende gjennom 2018, avslutter Galtung.

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex