Tine lar folket stemme på merking av produktene

PUBLISERT: 2 januar 2018
OPPDATERT: 26 januar

|

TINE avholder en avstemning på Facebook der forbrukerne kan stemme på hvilken av tre setninger de ønsker i tillegg til «best før»-dato på TINEs produkter.

Målet er at forbrukerne skal få et mer bevisst forhold til at «best før» ikke nødvendigvis betyr at produktene kan spises, og at vi dermed kaster mindre mat.

Dette er setningene forbrukerne kan velge mellom:
Best før 01.01.18, Etter: se – lukt – smak
Best før 01.01.18, og ofte god etter
Best før 01.01.18, men ikke dårlig etter

Du finner avstemmingen her

– Alle får eierskap til merkingen
– Ved å involvere hele Norges befolkning tror vi at alle får mer eierskap til tilleggsmerkingen og blir oppmerksomme på å sjekke maten før den eventuelt kastes, sier leder for samfunnsansvar i TINE, Bjørn Malm.

I norske hjem kastes det cirka 217.000 tonn mat hvert eneste år og som matvareprodusent har TINE et ansvar for å bidra til at forbrukeren kaster mindre mat ved å ha optimal emballasje, utvide holdbarheten og nå med å endre merkingen.

– TINE har lenge hatt fokus på å bekjempe matsvinn i egen produksjon samt å bidra til at forbrukeren kaster mindre mat, dette er det naturlige neste tiltaket i dette arbeidet, sier Malm.

Ønsket av forbrukerne
TINE har fått oppfordringer fra både forbrukere og organisasjoner som jobber mot matsvinn om at de ønsker tilleggsmerking for å redusere matsvinnet. Anne Marie Schrøder i Matvett er en av dem som fornøyd med at TINE nå skal tilleggsmerke på alle produkter.

– Det er flott at TINE ønsker å sette fokus på at alle meieriprodukter er merket med «best før» og ofte holder lenge etter utløpsdato, forutsatt riktig oppbevaring, sier Anne Marie Schrøder i Matvett.

– Våre undersøkelser viser at rømme og yoghurt ofte ligger uåpnet i folks søppelkasser, bare fordi datoen er passert. Best før er jo bare en kvalitetsgaranti-dato, og det er ikke utrygt å lukte og smake på denne maten etter utløpsdato, sier Schrøder.

Ny merking rulles ut på alle produkter
Når avstemningen avsluttes fredag 5. januar vil TINE gå i gang med å merke produktene, de første produktene med den endrede merkingen vil mest sannsynlig være i butikk i årets andre uke.

– I første omgang vil melk, syrnet melk, fløte, juice, yoghurtpakker og skolemelk endre merking og målet er at alle andre produkter blir merket tilsvarende gjennom 2018, avslutter Malm.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red