TINE kjøper seg opp i amerikansk selskap

PUBLISERT: 16 desember 2018
OPPDATERT: 26 januar


Tines datterselskap Norseland Inc i USA kjøper seg opp i det amerikanske Food Service-selskapet Lotito Food Holding LLC. 

Målet med oppkjøpet er å sikre videre vekst og styrke Jarlsbergs posisjon i det amerikanske markedet, heter det i en pressemelding fra Tine. 

Kontroll med verdikjeden for Jarlsberg
– Det viktigste med oppkjøpet er å gi Tine en god vekstplattform. I tillegg skaffer Tine seg bedre kontroll over hele verdikjeden til Jarlsberg, sier konsernsjef i Tine, Hanne Refsholt.

–  Det er viktig å sikre Jarlsberg gode konkurranse- og markedsvilkår i en situasjon der eksportstøtten fases ut.

I 2016 kjøpte Norseland 33 prosent av aksjene i Lotito, og 14. desember besluttet konsernstyret i Tine å kjøpe seg opp til 90 prosent. Kjøpesummen er på 28 millioner dollar, som tilsvarer rundt 240 millioner norske kroner. Avtalen trer i kraft 2. januar 2019.

En viktig kanal for å sikre videre vekst
– Food Service blir en viktig kanal for å sikre videre vekst og sikre Jarlsberg sin posisjon i det amerikanske markedet, sier konserndirektør for internasjonal virksomhet i Tine, Atle Jacobsen.

Han viser til at samarbeidet mellom Lotito og Tine har vært til begges fordel.

– Jarlsberg er blitt solgt gjennom Food Service-kanalen – og Tine har introdusert Lotito-produkter i dagligvarehandelen, opplyser Jacobsen.

Siden 2007 har de samarbeidet med Tine om deling, pakking og skiving av Jarlsberg.

 

 

Les mer

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1

Siste nytt

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1