TINE kjøper seg opp i amerikansk selskap

PUBLISERT: 16 desember 2018
OPPDATERT: 26 januar


Tines datterselskap Norseland Inc i USA kjøper seg opp i det amerikanske Food Service-selskapet Lotito Food Holding LLC. 

Målet med oppkjøpet er å sikre videre vekst og styrke Jarlsbergs posisjon i det amerikanske markedet, heter det i en pressemelding fra Tine. 

Kontroll med verdikjeden for Jarlsberg
– Det viktigste med oppkjøpet er å gi Tine en god vekstplattform. I tillegg skaffer Tine seg bedre kontroll over hele verdikjeden til Jarlsberg, sier konsernsjef i Tine, Hanne Refsholt.

–  Det er viktig å sikre Jarlsberg gode konkurranse- og markedsvilkår i en situasjon der eksportstøtten fases ut.

I 2016 kjøpte Norseland 33 prosent av aksjene i Lotito, og 14. desember besluttet konsernstyret i Tine å kjøpe seg opp til 90 prosent. Kjøpesummen er på 28 millioner dollar, som tilsvarer rundt 240 millioner norske kroner. Avtalen trer i kraft 2. januar 2019.

En viktig kanal for å sikre videre vekst
– Food Service blir en viktig kanal for å sikre videre vekst og sikre Jarlsberg sin posisjon i det amerikanske markedet, sier konserndirektør for internasjonal virksomhet i Tine, Atle Jacobsen.

Han viser til at samarbeidet mellom Lotito og Tine har vært til begges fordel.

– Jarlsberg er blitt solgt gjennom Food Service-kanalen – og Tine har introdusert Lotito-produkter i dagligvarehandelen, opplyser Jacobsen.

Siden 2007 har de samarbeidet med Tine om deling, pakking og skiving av Jarlsberg.

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x