For tredje gang har forbrukerne kåret TINE til Norges mest bærekraftige merkevare i den årlige undersøkelsen til Sustainable Brand Index (SBI).
TINE vant kåringen også i 2017 og 2019.
– Pandemien har ført til at forbrukerne legger større vekt på innenlands produksjon og lokale råvarer, noe som har vært til nytte for TINE, sier Johanna Ekman, Country Manager Norge i Sustainable Brand Index.
– I tillegg, viser studien att TINE er kjent for sitt arbeid med emballasjeproblemet, helse og dyrevelferd. Til sammen gjør dette at forbrukerne oppfatter Tine som den mest bærekraftige merket i Norge i 2021
254 norske merkevarer er med i undersøkelsen og minst 1000 forbrukere er intervjuet i forbindelse med evalueringen av hver merkevare.
– Motiverer til videre innsats

– På vegne av mer enn 9000 melkebønder og 4 000 ansatte over hele landet takker jeg stolt og ydmykt for den tilliten forbrukerne igjen har vist oss, sier konsernsjef i TINE, Gunnar Hovland.
– Dette er ikke et tegn på at vi er der vi skal være, men heller en ekstra motivasjon for å fortsette arbeidet om å bli bedre i hele verdikjeden fra gård til bord. For oss i TINE er ikke bærekraft et valgfag – det er pensum, og skal være en naturlig del av alt vi foretar oss.
Fin bekreftelse
-Dette er en fin bekreftelse på at vårt langsiktige og målrettede arbeid på bærekraft begynner å gi resultater, sier Bjørn Malm, leder for bærekraft i TINE.
– Men vi har flere ambisjoner som krever fortsatt innsats. Vi skal kun benytte emballasje som er fornybar, og i transporten er det ut med fossil diesel og inn med #KUKRAFT, biogass laget av kumøkk, bare for å nevne noe.