
Tre matmerkevarer og to dagligvarekjeder er inne på topp 10-listen over merkevarer i Norge. Pallen toppes av Finn, foran Kiwi og Tine.
Resultatene er bygget på gjennomsnittet av seks ulike imageparametere: kvalitet, generelt inntrykk, valuta for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet.
Står sterkt til tross for økt konkurranse
– Dette er veldig hyggelige resultater og enda en bekreftelse på at preferansen for Gilde står sterkt, til tross for at konkurransen har blitt tøffere de siste årene, sier Marketingsjef i Nortura, Nina Rishovd Stavenæs.
BrandIndex-resultatene kommer samtidig som TNS Gallup og Orkla i sin nye undersøkelse kan fortelle at så mange som 84 prosent av norske forbrukere mener det er viktig at vi har en sterk matindustri i Norge.
– Det er tydelig at flere blir oppmerksomme og ser verdien av norskprodusert mat. Debattene rundt klima, helse, dyrevelferd og Norge etter oljen gjør oss mer bevisste som forbrukere, sier Stavenæs.
I godt selskap
Som matprodusent blir Gilde kun slått av Tine, og foran på listen ligger også dagligvarekjedene Kiwi og Meny, i tillegg til større skandinaviske merkevarer som SAS og Ikea.
– Dette er et godt selskap å være i, og det er hyggelig å se at både Tine og dagligvarekjedene gjør det så godt, sier Stavenæs.