TINE en av tre finalister til Næringslivets klimapris

PUBLISERT: 30 oktober 2018
OPPDATERT: 26 januar


Tre finalister til Næringslivets klimapris er nominert: Pon Equipment, Yara Birkeland og Tine. Prisen deles ut 7. november av NHO, NTNU og ZERO. 

Næringslivets klimapris deles i år ut for femte gang. Til årets pris fikk arrangørene inn 20 nominasjoner fordelt på 18 ulike tiltak. Nytt av året er at juryen har nominert tre toppkandidater. Vinneren kåres blant disse og offentliggjøres på Zerokonferansen 7.november. 

TINE for systematisk og helhetlig klimaarbeid
TINE er et selskap med en helhetlig tilnærming til å kutte klimagassutslipp i både egen virksomhet og gjennom hele verdikjeden de er en del av. 

Selskapet har vært tidlig ute og gjennomført en omfattende omlegging fra fossil til fornybar plast og energisamarbeid med utnyttelse av spillvann og CO2. 

Selskapet har redusert utslipp fra egen transport og inngått nyskapende samarbeid for å ta i bruk og utvikle biogass under tittelen #KUKRAFT. TINE har også et omfattende arbeid for å hjelpe norske melkeprodusenter med å redusere klimautslipp, tar i bruk ny teknologi og jobber med å redusere matsvinn.

Pon Equipment for utvikling batterielektriske gravemaskin
Pon Equipment har i samarbeid med Caterpillar lansert Cat323F Z-line, en 25 tonns batterielektrisk gravemaskin – trolig verdens første av sitt slag. 

Gravemaskinen ser ut som en vanlig Cat-modell, men Pon har bygd om og erstattet dieseltank med batterier. Utslippene, både av CO2, NOx og partikler forsvinner, og mindre tomgangskjøring vil kunne bidra til forlenga levetid på maskinen. 

Markedet for løsningen er stort, men det er fortsatt i en tidlig fase. Imidlertid viser løsningen hvordan norsk innovasjon og utvikling kan skape store endringer av internasjonal betydning, og det inspirer til utvikling av nye maskinkonsepter på flere områder. 

Yara og Kongsberggruppen – verdens første elektriske og autonome containerskip
Yara Birkeland er verdens første elektriske og selvkjørende containerskip. Ved å bygge ett batteridrevet og selvkjørende containerskip fjerne man utslippene fra skipstransporten og bidrar til å flytte last fra vei til sjø.

 Med Yara Birkeland muliggjøres det nye forretningsmodeller og kommersialisering av teknologi som bidrar direkte til utslippskutt. Dette gir ny kompetanse og nye muligheter skapes langt utenfor egen virksomhet. 

Prosjektet inkluderer også endringer og nye løsninger for havneoperasjoner, og skaper teknologiutvikling mot nullutslipp også der. Byggestart høst 2018, sjøsetting Q1 2020 og autonom drift fra 2022. 

Dette er juryen
Juryen består av Ole Erik Almlid (fungerende adm.dir. i NHO), Olav Bolland (dekan ved fakultet for Ingeniørvitenskap, NTNU) og Marius Holm (daglig leder, miljøstiftelsen ZERO).

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar