Det norske selskapet Thin Film Electronics ASA og Tata Consulting Services har inngått en global allianse om NFC-teknologi i dagligvarehandelen.
Tata Consulting Services (TCS) leverer IT-tjenester, rådgivning og forretningsløsninger til handelen. Gjennom partnerskapet oppretter de to selskapene «Next Experience in Retail» der de kombinerer Thinfilms NFC-teknologi med TCS’ portefølje av handelsløsninger.
TCS vil bygge inn Thinfilms teknologi for trykket elektronikk NFC OpenSense og NFC Barcode og i POS-plattformen i TCS OmniStore og TCS Optumera Suite of Products.
Interaktive hylleetiketter
I praksis vil dette innebære interaktive hylleetiketter med NFC-teknologi ved salgspunktet, der kundene kan bruke smarttelefon til å hente ut informasjon, tilbud, brukertips og beskjeder som påvirker kjøpsbeslutningen.
NFC-protokollen er ifølge TCS mye mindre påtrengende enn Bluetooth og iBeacons og er giret for å øke kundenes engasjement, styrke merkelojaliteten og øke forbrukeropplevelsen betydelig.
Handelen og merkevareprodusenten vil nyte godt av dataene som hentes ut av interaksjonen mellom kunde og produkt og fanges i TCS OmniStore og sendes til skyen for analyse.
Vil endre kjøpsopplevelsen for forbrukerne
– NFC-løsninger i handelen er et kraftig verktøy for forbrukeren og kan bokstavelig talt endre kjøpsopplevelsen, sier Davor Sutija, CEO i Thinfilm.
– Vi gleder oss til å samarbeide tett med TCS, som er en av de mest suksessfulle teknologileverandørene i bransjen, og å levere innovative produkter og tjenester til handelen.
TCS og Thinfilm demonstrerte flere nestegenerasjons handelsløsninger på NRF@16, som er en årlig handelsmesse i New York City 17.20. januar 2016. I «Den digitale butikken» ble det vist hvordan digitalteknologi kan øke produktiviteten og effektiviteten i handelen.