
Det norske teknologiselskapet Thinfilm har inngått samarbeid med den svenske etikettleverandøren Beneli om etiketter med innebygde NFC-brikker.
Samarbeidet styrker Thinfilms nærvær både på det skandinaviske og det europeiske markedet. Beneli kan øke sitt tilbud av avanserte etiketter til å omfatte NFC-løsninger i tillegg til RFID-etiketter.
Selvklebende etiketter med NFC
I en felles pressemelding skriver selskapene at de kommer til å kunne levere NFC-utstyrte, selvklebende etiketter som støttes av en skybasert programvareplattform.
Etikettene skal tilbys Benelis eksisterende kunder og andre merkevarer i markeder for vin, sprit, legemidler, kosmetikk, tobakk og næringsmidler, med mer.
Thinfilms NFC-brikker er unikt identifiserbare og betegnes som nesten umulige å klone. Taggene leses enkelt med en NFC-aktivisert smarttelefon eller tilsvarende enhet og gir trådløs kommunikasjon med skyen.
Kampanjer, produktnyheter og konkurranser
Gjennom NFC-etiketten kan produsenter og merkevareeiere tilby kampanjer, informere om produktnyheter, invitere til konkurranser, med mer. Teknologien kan også benyttes til å kontrollere emballasjens ekthet og at den ikke er manipulert eller tuklet med.
– Med Thinfilms NFC-teknologi kan vi nå tilby en kraftfull plattform som gir merkevareeierne en betydelig økt mulighet for å kommunisere direkte med forbrukerne, sier Jimmy Sterner, VD i Benelis.
Thinfilm ser etiketter og emballasje som en viktig komponent i selskapets NFC-strategi, og samarbeidet med Beneli er et av mange som Thinfilm har inngått og planlegger å inngå.
– Samarbeid med europeiske ledere som Beneli fyller et viktig geografisk behov for oss og øker tilgjengeligheten for våre tjenester i Skandinavia og Europa, sier Davor Sutija, administrerende direktør i Thinfilm.