Selskapets resultater når det gjelder miljø, sosialt ansvar og ledelse presenteres i Tetra Paks nye bærekraftrapport for 2015.
Her er noen av høydepunktene i rapporten:
Miljøfremskritt med ny teknologi
I januar 2015 ble Tetra Rex Bio-based lansert som verdens første fullt fornybare kartong som utelukkende er laget av plantebasert materialer.
I juni kom fyllemaskinen Tetra Pak E3 som benytter elektronstråler i stedet for hydrogenperoksid til sterilisering av emballasjematerialet. Resultatet er betydelige reduksjon av energiforbruk og miljøpåvirkning.
Selskapet har også hatt fremskritt når det gjelder implementering av et globalt HMS-system. Målet er at alle Tetra Pak-fabrikker skal OHSAS 18001-sertifiseres innen slutten av 2016. Frem til nå er 50 prosent av fabrikkene sertifisert, en økning på 42 prosent siden 2013.
Sosialt ansvar
Tetra Pak har gjennomført Dairy Hubs-prosjekter i Bangladesh, Kenya, Nicaragua og Sri Lanka i 2014 og i Senegal i 2015 som går på langsiktige leveranser av lokalprodusert melk i utviklingsland. I løpet av det siste året har bøndenes månedsinntekt steget fra 70 til 245 USD i Bangladesh.
Selskapet har også engasjert seg i skolematprosjekter, og i 2014 kunne 66 millioner barn drikke melk og andre næringsrike drikker i Tetra Pak-emballasje på sine skoler.
I løpet av første kvartal av 2015 lanserte Tetra Paks DiP-enhet (Deeper in the Pyramid) mer en 20 nye produkter beregnet spesielt på forbrukere med lav inntekt i over 10 land. Antall solgte emballasjer økte med 12 prosent sammenlignet med samme periode året før.
Protect what's good
– Vår tilnærming til bærekraft kommer fra vårt slagord: Protect what’s good, sier Dennis Jönsson, President og CEO i Tetra Pak Group.
– Dette innebærer å beskytte maten gjennom vår bearbeiding og emballering. Men det betyr også å beskytte menneskene både utenfor og innenfor selskapet.
– Og det betyr å beskytte planetens, kundenes og vår egen fremtid.