Fordelen med den nye plattformen er at Tetra Paks kartonger for melk og juice blir fullskala databærere og digitale verktøy. Med andre ord, intelligent emballasje.
Den nye plattformen er drevet av trenden bak Industri 4.0 som har en kjerne av koding, digitaltrykk og databehandling. Fordelen med teknologien er at emballasjen kan kobles opp mot datanettverk. Dette gir nye muligheter for matprodusenter, dagligvarehandelen og forbrukere.
Matprodusenter
Et godt eksempel er at den nye emballasjeplattformen gir sporbarhet gjennom hele verdikjeden. Fordelen med dette er at disse dataene kan brukes til å forbedre produksjon og kvalitetskontroll. Dessuten gir denne metoden bedre transparens i verdikjeden.
Det vil være mulig å spore historikken og lokasjonen på produkter, overvåke hvordan produktene gjør det på markedet. Det er også mulig å avsløre eventuelle problemer.
For handelen
Sporingsdataene gir bedre gjennomsiktighet og sanntids innsikt i verdikjeden for dagligvarehandelen. Ved hjelp av denne informasjonen kan distributører spore vareforflytning, varsles ved hendelser og overvåke leveransene.
Forbrukere
For kunder i butikkene vil den intelligente emballasjen gi tilgang på store mengder informasjon. Den kan for eksempel fortelle hvor produktet er laget, hvilken gård ingrediensene kommer fra og hvor emballasjen kan resirkuleres.
– Vi åpner opp nye muligheter for at kundene skal få mer verdi av emballasjen enn noen gang før, sier Ivan Nesterenko, vice president Cross Portfolio i Tetra Pak.
– Det handler ikke lenger bare om produktbeskyttelse og funksjonalitet, men å tilknytning. Emballasjens fremtid er uten tvil digital. Lanseringen er et skritt frem mot en ekte intelligent emballasje.
Pilotprosjekter er gjennomført
Tetra Pak har gjennomført pilotprosjekter med kunder for å teste den tilkoblede emballasjen. Dette har foregått i dagligvarehandelen i Spania, Russland, Kina, den Dominikanske Republikk og India. I pilotprosjektene har Tetra Pak samarbeidet med produsenter av drikkevarer, juice og melk.
I Spania økte en kunde salget med 16 prosent gjennom en skann og vinn-kampanje.