Testing og simulering gir trygg emballasje for legemidler

PUBLISERT: 10 juni 2021
OPPDATERT: 26 januar

|Markku Leskelä.

Det er ikke enkelt å sikre at vaksineflasker og deres innhold forblir sterile og identifiserbare gjennom verdikjeden. Metsä Boards 360-Service hjelper til.

Med sin nye 360-Service kan Metsä Board tilby testing av emballasje og simulering av emballasjedesign som brukes til pakking og sikring av vaksinedoser. På denne måten kan de sikre at materialet klarer oppgaven.

COVID-19 og andre vaksiner oppbevares og transporteres normalt i ekstrem lave temperaturer, helt ned til -70 ºC frem til de tines før bruk. Den sekundære kartongemballasjen må tåle de ekstreme temperaturene og beskytte flaskene gjennom hele prosessen.

Kartong for legemidler må beholde egenskapene
Markku Leskelä.

– Kartong for legemiddelemballasje må, uansett forhold, beholde sin spesifiserte tykkelse, mekaniske styrke og vannabsorberingsegenskaper og må ikke påvirke primæremballasjen på noen som helst måte, sier Markku Leskelä, VP Research and Product Development i Metsä Board.

– En dimensjonsforandring kan forårsake utbuktninger som kan utgjøre en risiko fra emballasjens integritet og produktenes sikkerhet.

– Vi kan teste kartong- og emballasjeprøver i ekstremt kalde og fuktige omgivelser og utvikle simuleringer av emballasjestyrken for å vise hvordan emballasjen kommer til å fungere i virkeligheten.

Etterligner virkelige forhold

Avhengig av de spesifikke behovene kan forholdene varieres i hvert enkelt tilfelle. Det er også mulig å programmere forskjellige sykliske temperatur- og fuktforandringer for å etterligne de virkelige forholdene som vaksiner kan møte gjennom verdikjeden.

– Ved hjelp av en lokal partner kan vi teste emballasjeprøver ned til -70 ºC og kombinere transporttester med kondisjoneringstester, sier Leskelä.

– Denne typen av grundige undersøkelser gjør at våre kunder kan stole på at kartongen de vil bruke er egnet til det aktuelle bruksområdet. Og om resultatet viser at den ikke er det, kan vi anbefale et alternativ.

– Med kraftige datamaskiner og dyktig personal til rådighet kan vi utføre denne typen simulering i løpet av en dag, for å påskynde prosessen med å få et kritisk legemiddel på markedet.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar