Tesco fjerner best-før-etiketter på frukt og grønt

PUBLISERT: 3 juni 2018
OPPDATERT: 26 januar


70 frukt- og grønnsaksprodukter i Tescos sortiment skal nå selges uten best-før-merking som et ledd i å redusere mengden mat som blir kastet, skriver Independent.

Etikettene skal fjernes fra produkter som epler, poteter, tomater, sitroner og andre sitrusfrukter og løk, blant annet. Dagligvarekjeden sier at beslutningen er basert på forskning foretatt av National Federation of Women’s Institute (NFWI). 

Under halvparten skjønner merkingen
NFWI har funnet ut at mindre enn halvparten av respondentene forstår hva «best før-datoen» egentlig betyr. Best før-etikettene settes på av dagligvarebutikkene som en kvalitetsindikasjon og viser at maten ikke er på sitt beste, men den er fortsatt spiselig etter at datoen er passert.

«Siste forbruksdag» indikerer at det er en helserisiko ved å spise maten etter at datoen er passert. Foods Standards Agency fastslår at best-før-datoen handler om kvalitet, ikke trygghet.

– Vi vet at noen kunder blir forvirret av forskjellen på «best før» og «siste forbruksdag», og dette kan føre til at fullt spiselig mat kastes tidligere enn nødvendig, sier Tescos sjef for matsvinn, Mark Little.

– Vi har endret merkingen av frukt og grønt, fordi dette er varene med høyest matsvinn. Mange kunder har fortalt oss at de velger frukt og grønt utfra produktenes utseende, framfor å se på datomerkingen på emballasjen.

Aktiv og intelligent emballasje viser tilstanden
Tescos har forpliktet seg til å stoppe kasting av spiselig mat. CEO Dave Lewis sa i desember 2017 at Tesco er den først dagligvarekjeden som slutter å kaste mat som er egnet for menneskelig forbruk og utfordret konkurrentene til å gjøre det samme.

Direktør i AIPIA, Eef de Ferrante, sier at dette er et viktig første skritt på veien med å fortelle forbrukerne om tilstanden på produktet inni emballasjen.

 – Vå håper at Tesco nå vil se på de mange leverandørene som kan tilby aktiv og intelligent emballasje. Tilstandsovervåking kan endre hele  bransjen, og vi applauderer Storbritannias største dagligleverandør for å ta denne modige og utfordrende beslutningen, sier han.

 

 

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David