Tar i  bruk AI, Big Data og IoT til å kontrollere plank

PUBLISERT: 27 januar 2019
OPPDATERT: 26 januar


Gausdal Brunvoll har gjennomført et forskningsprosjekt som involverer flere elementer av ny teknologi for å optimere produksjonen.

– I 2018 startet vi opp med RFID som informasjonsbærer på plank for å styre roboter, forteller Jan Erik Evanger i APX Systems som har deltatt i prosjektet sammen med Norsk Treteknisk Institutt og universitetet i Ålborg.

Sju avelsningspunkter
– På sju avlesningspunkter har vi kontroll på planken idet den går inn til råtebehandling, maling og tørking, fortsetter Evanger. APX Systems har levert programvareløsningen.

Han forteller at planken ikke blir mer intelligent med det nye prosjektet, men ved hjelp av flere sensorer kan fabrikken overvåkes og trimmes til forskjellige årstider.

– Sensorene skal måle temperatur samt luftfuktighet inne og ute og i trevirke, luftmengde utenfra, og en egen sensor som måler kvaliteten på påført maling. Ved hjelp av sensorene vil vi få en mengde data, som gir oss grunnlag for å trimme fabrikken, forklarer seniorforsker ved Treteknisk, Ulrich Hundhausen.

Dataene som APX systems samler inn vil legge seg kronologisk og i logisk rekkefølge i en skyløsning. Ved hjelp av AI (kunstig intelligens) Big Data og IIoT bidrar systemet til topp produktkvalitet. 

– Det er heller ingen ulempe at vi nå i tillegg innfører RFID på pakker som leveres ut til byggevarebransjen.

En RFID-brikke blir påført den første planken i en ordre. RFID-brikken er en identifikator som inneholder all bakenforliggende informasjon om hvordan produktet skal behandles. Når en sensor leser av produkt-ID, så bindes sensorresultat til produkt. 

Ved hjelp av alle sensorer, kan maskininnstilling gjøres automatisk, basert på tidligere data og f.eks. faktisk ute- og innetemperatur. Alle data lagres sekvensielt i en skyløsning. 

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x