Takk og farvel til Metsä Boards Tako bruk?

PUBLISERT: 23 januar 2025
OPPDATERT: 23 januar
Tako midt i sentrum av Tammerfors.
Foto: Metsä Board

Det er lett å tenke at alle kartongfabrikker går som smurt, med tanke på at det er en trend å bytte ut all plastemballasje med papiremballasje. Men dette er tilsynelatende ikke tilfelle. Metsä Board kunngjør nå at de planlegger å stenge Tako, fabrikken som ligger i hjertet av Tammerfors, på grunn av langsiktig dårlig lønnsomhet.

På grunn av langsiktig svak lønnsomhet planlegger Metsä Board å stenge fabrikken i Tako i sentrale Tammerfors, samt å forbedre effektiviteten ved fabrikken i Kyro. Det starter nå opp endringsforhandlinger ved både fabrikken og tilhørende virksomhet. Forhandlingene vil involvere totalt cirka 360 ansatte og kan føre til en reduksjon på inntil 215 ansatte.

Forhandlingene forventes å vare i minst seks uker. Hvis planen gjennomføres, kan produksjonen ved Tako Mølle stanse allerede i år. Formålet med endringsforhandlingene ved Kyro-bruket er å bedre brukets lønnsomhet og sikre driftsforholdene.

De siste årene har produksjonen av falset kartong ved fabrikkene Tako og Kyro vært klart under kapasitet på grunn av markedssituasjonen, og fabrikkene har vært nødt til å gjennomføre flere midlertidige permitteringer. På grunn av en svak markedssituasjon og raskt økende kostnader har begge fabrikkene vært tapsgivende i 2023 og 2024. Tako Board Mills kostnadskonkurranseevne er spesielt svekket av høye energikostnader og produksjonslinjer med lav kapasitet. Utviklingen av bruket er begrenset av dens eksepsjonelle beliggenhet i sentrum av byen Tammerfors. En mulig nedleggelse av Tako kartongfabrikk vil ikke ha noen innvirkning på kundeleveransene, ettersom Metsä Boards totale produksjonskapasitet for falskartong er tilstrekkelig til å møte dagens etterspørsel.

Tretti millioner euro i forbedring

Metsä Board anslår at de planlagte tiltakene vil forbedre selskapets sammenlignbare EBITDA med ca. EUR 30 millioner per år.

Tako kartongfabrikk har to falsekartongmaskiner med en årlig produksjonskapasitet på 70 000 og 140 000 tonn. Dette tilsvarer cirka 13 prosent av selskapets nåværende årlige produksjonskapasitet på cirka 1,6 millioner tonn falset kartong.

Ekstremt tøft

– De planlagte tiltakene som ble offentliggjort i dag, hvis de blir gjennomført, vil være ekstremt tøffe for oss. Våre ansatte ved fabrikkene er svært kompetente og har vist mye fleksibilitet i den vanskelige markedssituasjonen de siste årene, men vi må vurdere alternativer for å forbedre vår konkurranseevne og lønnsomhet. Vi har for tiden en rekke pågående og planlagte investeringer for å forbedre konkurranseevnen til våre fabrikker og produkter, noe som vil kreve kapital og en sterk finansiell posisjon i årene som kommer, sier Metsäs administrerende direktør, Mika Joukio.

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Den europeiske papirsekk- og kraftsekkindustrien har startet en reise for å utvikle en veiviser mot netto nullutslipp innen 2050. Det nåværende fokuset er å identifisere de største bidragsyterne til bransjens karbonavtrykk og viktige områder for dekarbonisering.
EUROSAC-President-Allesandro-Selminx
Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050