Produkter fra Amazon.se vil nå bli levert i produsentens originalemballasje, med adresseetiketten direkte på emballasjen.
Ingen ekstra emballasje kan bety at forsendelser kan være lettere, noe som kan føre til reduserte forsendelsesutslipp per pakke, og også betyr at kundene ikke trenger å resirkulere en ekstra Amazon-kartong eller papirpose.
Amazon begynner nå å sende produkter til kunder i Sverige uten ekstra distribusjonspakning for levering. Emballasjeprogrammet oppfordrer selgere til å pakke produktene sine i lettåpnede emballasjer som er resirkulerbare og klare til å sendes til kunder uten ekstra Amazon-emballasje. Når produktene sendes legges det kun på en adresseetikett.
Siden 2015 har Amazon redusert vekten på distribusjonsemballasje per forsendelse med gjennomsnittlig førtien prosent og redusert forbruket med over to millioner tonn emballasjemateriale globalt.
Gulfem Toygar, Sverige-sjef for Amazon sier:
– Kundene våre ønsker at produktene de kjøper på Amazon.se skal komme raskt og trygt frem, med minimal emballasje å resirkulere. Tanken bak vårt nye emballasjeprogram i Sverige er å eliminere ekstra emballasje helt, og bare legge til en ekstra papirpose eller kartong når det er nødvendig for å beskytte produktet. Vi er glade for å rulle ut dette initiativet og håper kundene våre vil sette pris på fordelene med mindre emballasjemateriale.
Tusenvis av produkter
Tusenvis av produkter, inkludert kjøkkentilbehør, sportsutstyr og kontorrekvisita, er valgt ut til programmet. Hvert av produktene har bestått strenge falltester for å sikre at de kan nå kundene trygt og sikkert i originalemballasjen. Dersom produktet oppfyller kravene, vil det dukke opp en melding i kassen som forklarer at det leveres i emballasje som «viser hva som er inni».
– Noen ganger foretrekker kunder å legge til emballasje, for eksempel hvis det er en gave til et familiemedlem som bor i samme husstand. Vi ønsker selvfølgelig ikke å ødelegge disse overraskelsene. Derfor kan kunder i mange tilfeller be om ekstra leveringsemballasje ved å velge «Skjul hva som er inni», sier Gulfem Toygar.
Maskinlæring
Amazon samarbeider med merker som Procter & Gamble for å designe og teste emballasje for produktene deres, inkludert Pampers og Swiffer, slik at de kan sendes uten ekstra distribusjonspakning. Når det trengs ekstra emballasje, bruker Amazon maskinlæring for å hjelpe kundene med å velge smart emballasje som passer, bruker minst mulig materiale og beskytter bestillingen helt til døra.