Svakere salg av meierivarer og iskrem hos TINE i 2017

PUBLISERT: 13 februar 2018
OPPDATERT: 26 januar


TINEs driftsresultat for 2017 ble på 1.537 millioner kroner, 179 millioner kroner svakere enn i 2016. Årsaken er svakere salgsutvikling for meieri og iskrem.

Salgsinntektene for TINE Gruppa i fjerde kvartal var 5.781 millioner kroner, en vekst på 1,4 prosent sammenlignet med fjerde kvartal 2016. For året endte salgsinntektene på 22.097 millioner kroner, en økning på 0,2 prosent mot 2016.

Ikke fornøyd med utviklingen
Driftsresultatet for TINE Gruppa i fjerde kvartal ble 281 millioner kroner. Det var 28 millioner kroner svakere enn tilsvarende periode i 2016.

-Vi ikke fornøyd med utviklingen. Vi forsetter å gjennomføre forbedringer i alle deler av verdikjeden. Det er også avgjørende at TINE styrker forbrukerdialogen og blir flinkere til å respondere raskere på forbrukertrender, sier konsernsjef Hanne Refsholt.  

For å styrke konkurransekraften skal TINE også redusere kostnadene med 450 millioner kroner innen starten på 2019. Forbedringsprogrammet omfatter tiltak i alle selskapets virksomhetsområder.

Tiltakene, hvor mange er iverksatt allerede, vil bestå av strukturvurderinger, pågående endringsprosjekter, reduserte konsulentkostnader og nedbemanning. 

Økning i verdi – men nedgang i volum 
Totalt sett hadde meierikategorien en svak positiv utvikling i verdi i 2017 sammenlignet med 2016. Men utviklingen på volumsiden var negativ.

Salget av søtmelk går fortsatt nedover, hvilket blant annet skyldes at enkelte varianter av Tinemelk ikke lenger tilbys av alle kjedene. Salg av ost har falt både i verdi og volum etter god vekst i flere år.  

-Men det gleder oss samtidig at en nylansering som Østavind har slått an hos forbruker, sier Refsholt.  
Ellers har også kategorien yoghurt falt både i verdi og volum i 2017.  

-Det er betydelig konkurranse innenfor yoghurtsegmentet, og her må TINE bare jobbe hardere for å komme opp med nye innovasjoner, sier Refsholt. 

Satsing i Irland 
I fjor høst besluttet TINEs styre å investere 77 millioner Euro i et meieri med kapasitet til å produsere 20.000 tonn Jarlsberg i året. Målet er å sikre og forsterke salget av Jarlsberg utenfor Norge.

Bakgrunnen for dette er at eksportstøtten fases ut i løpet av 2020. Dette vil gjøre eksport av Jarlsberg fra Norge ulønnsom. Jarlsberg for det norske markedet skal fortsatt produseres i Norge av norsk melk. 

Driftsresultatet til TINE Gruppa i 2016 inneholder en positiv engangseffekt knyttet til planendring i uførepensjon på 245 millioner kroner. I kvartalsrapporten er denne engangseffekten trukket fra ved sammenligning mot driftsresultatet i 2016. 

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot