“Promoting Partnerships” var mottet for den første Packaging Day noensinne, der medlemmer, partnere og leverandører til PackSynergy var tilstede.
PackSynergy er Europas største nettverk for små og mellomstore grossister og logistikkeksperter. I forrige måned var de samlet til Packaging Day i Schweinfurt i Tyskland til en variert agenda der trender, tall og best praksis for bransjen ble presentert.
Gjester fra åtte nasjoner
Administrerende direktør Thomas A. Baur i PackSynergy tok imot gjester fra åtte nasjoner til premieren for Packaging Day, som startet med drinker og forfriskninger kvelden før.
– Vi håpet at en uformell mottagelse ville få folk til å snakke med hverandre, og det gjorde de, sier Baur. – Fra start til slutt benyttet deltakerne den avslappede atmosfæren til å utveksle informasjon, styrke forbindelser, identifisere løsninger og skape nye forretninger.
Dagen besto av mange presentasjoner og detaljert innsikt i suksesshistorier. Sealed Air og Schumacher Packaging fortalte om markedstall og trender. De viste også strategier for kostnadskutt for emballasje gjennom verdikjeden og kastet lys over nye muligheter med digitaltrykk, som for eksempel personlig emballasje for forskjellige markeder og målgrupper.
Får mange ordre via videochat
Medlemmer av PackSynergi viste best praksis for samarbeid med store bedrifter som Horna Verpackungen, som har mer enn 86 fasiliteter over hele Europa. Servisbal i Tsjekkia fortalte at de mottar 6 prosent av alle ordre på video-chat, og at 70 prosent av kundene som benytter video-chat, ender opp med å kjøpe.
– Våre partnere reiste hjem med verdifull inspirasjon og ny kunnskap for sin egen virksomhet. Leverandørene fikk noen gode diskusjoner som banet vei for gode avtaler, sier Thomas A. Baur.
Han mener at Packaging Day levde opp til mottoet «Promoting Partnerships», og at målet var å styrke den direkte kontakten.
– PackSynergy er ikke bare et nettverk av selskaper, men et nettverk av entreprenører. PackagingDay lar oss utvide de vanlige medlemsmøtene til å inkludere leverandører og partnere. Personlig kontakt er det beste grunnlaget for varig suksess overalt, sa Baur.
Han er sikker på at den første emballasjedagen ikke blir den siste.