Stora Ensos nye megaanlegg for falset kartong har startet produksjon

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 19 mars 2025
OPPDATERT: 19 mars
Nå er den nye gigantlinjen oppe og går. Foto: Stora Enso

Stora Ensos nye forbrukeremballasjekartong ved fabrikken i Uleåborg i Finland har begynt å øke produksjonen. De første kundeleveransene forventes i andre kvartal 2025.

I 2022 bestemte Stora Enso seg for å konvertere den gjenværende ledige papirmaskinen ved fabrikken i Uleåborg til en fleksibel emballasjekartonglinje for falset kartong (FBB) og bestrøket ubleket kraft (CUK), med en årlig kapasitet på 750 000 tonn. Prosjektet fullføres i henhold til den opprinnelige tidslinjen og budsjettet på omtrent én milliard euro. Den nye emballasjekartonglinjen forventes å nå EBITDA-breakeven innen utgangen av 2025 og full kapasitet i 2027, når årlig omsetning forventes å nå rundt 800 millioner euro.

Fornybar emballasje er Stora Ensos største vekstsegment, opplyser Stora Enso få dager etter å ha kunngjort at de sier opp seksti personer fra den kun få år gamle produksjonen av formfiberbrett i Hylte. Målsegmentene er frossen, kjølt og tørr mat samt multipakninger for drikkevarer, primært for kunder i Europa og Nord-Amerika.

– Den nye linjen vil være den mest moderne og kostnadseffektive i Europa. Gjennom denne investeringen vil vår Uleåborg-enhet bli Stora Ensos største produksjonsanlegg, et integrert megaanlegg, med fokus på fremtidige emballasjekartongkvaliteter. Dette vil styrke lønnsomheten og konkurranseevnen til våre tilbud om forbrukspapp og bølgepapp.

«Det vil også gjøre oss i stand til å optimere produksjonen ved våre andre fabrikker for å låse opp for ytterligere lønnsom vekst, for eksempel i væskeemballasje ved vår Skoghall-fabrikk i Sverige,» sier Stora Enso konsernsjef Hans Sohlström.

Etter denne investeringen og den forrige ombyggingen fullført i 2021, vil Uleåborg-anlegget produsere ubleket masse, kraftliner og forbrukspapp i ruller og ark. Uleåborgs produksjonsanlegg sysselsetter totalt ca. 650 personer.

Vedforbruket ved anlegget i Uleåborg vil øke med cirka en million kubikkmeter til cirka 3,5 millioner kubikkmeter per år. Anlegget vil bruke lokal vedforsyning i produksjonen samt masse fra Stora Ensos Enocell-anlegg i Finland og Veracel-anlegg i Brasil. Det annonserte oppkjøpet av Junnikkala sagbruk vil, dersom det fullføres, ytterligere styrke den kostnadseffektive, langsiktige forsyningen av råvarer som flis, massevirke og biomasse, bemerker Stora Enso.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Nye Ready2Cook aluminiumsbeholdere i "One Size Fits All"-konsept fra Plus Pack

Danske Plus Pack lanserer tre nye Ready2Cook aluminiumsbeholdere som gir fleksibilitet, effektivitet og resirkulerbarhet i matemballasje. Utformet med et "one size fits all"-konsept, er trauene fullt kompatible med eksisterende forseglingsverktøy som brukes av plastbrettprodusenter, noe som eliminerer behovet for nye maskiner og reduserer driftskostnadene.
R2C-one-size-fits-all-1920x1080-1

Ny serie PET-emballasjer med redusert materialforbruk

Plastemballasjeprodusenten Jokey har utviklet en ny serie PET-emballasje (JBJ) som sparer opptil femten prosent materiale. De er nå tilgjengelig i Tara Pacs sortiment.
pilljars_yellowx