Stora Enso og Atos i samarbeid om detaljhandelsløsninger

PUBLISERT: 14 november 2019
OPPDATERT: 26 januar

|

For å kunne tilby automatiserte detaljhandelsløsninger har Stora Enso inngått globalt samarbeid med IT-konsulentselskapet Atos.

Den nye tjenesten bygger på konseptet «Intelligent Cabinets», det vil si RFID-kompatible vareautomater der man raskt og enkelt kan handle med sin telefon eller et vanlig betalingskort.

«New Retail»

Teknologi fra Stora Enso skal kombineres med Atos’ erfaring og metodikk for tjenester for å kommersialisere «New retail» som en tjenester.

Stora Ensos løsning «New Retail» kombinerer netthandel me handel i fysiske butikker og bruker RFID-tagger til å spore varene. Taggene er papirbaserte og dermed en plastfri og gjenvinnbar løsning for autentisering av emballasje.

New Retail-løsningen skal videreutvikles med hjelp av Atos’ digitale detaljhandels – og produksjonstjenester som bygger på Codex for Retail, en modulær portefølje med IoT-tjenester for oppkoblet detaljhandel.

Et nytt oppsett

Det innebærer et helt nytt oppsett for digitale detaljhandelsløsninger som kan skaleres og er verdiskapende ve implementering bortenfor pilotstadiet.

– Detaljhandelen vil ha bekvemmelighet og effektivitet. Vi driver innovasjon for å kombinere tradisjonell handel med digitalisering, sier Martin Ros, sjef for Stora Ensos enhet for intelligent emballasje,

– Gjennom vårt samarbeid med Atos begir vi oss inn på det automatiserte detaljhandelsmarkedet der vår bærekraftige RFID-teknologi kan heve kundeopplevelsen av ubemannede tjenester til et nytt nivå.

Philippe Miltin, sjef for Manufacturing, Retail and Transport Market i Atos sier at bærekraft, produktkontroll og kundeopplevelse tillegges størst vekst i detaljhandelen og bedrifter som leverer forbrukeremballasje.

– Ved å kombinere Stora Ensos sporingsløsninger med Atos’ Codex-alt-i-ett-løsninger, kan vi sammen sikre at kundene alltid for tilgang til disse verdiene.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot