For å kunne tilby automatiserte detaljhandelsløsninger har Stora Enso inngått globalt samarbeid med IT-konsulentselskapet Atos.
Den nye tjenesten bygger på konseptet «Intelligent Cabinets», det vil si RFID-kompatible vareautomater der man raskt og enkelt kan handle med sin telefon eller et vanlig betalingskort.
«New Retail»
Teknologi fra Stora Enso skal kombineres med Atos’ erfaring og metodikk for tjenester for å kommersialisere «New retail» som en tjenester.
Stora Ensos løsning «New Retail» kombinerer netthandel me handel i fysiske butikker og bruker RFID-tagger til å spore varene. Taggene er papirbaserte og dermed en plastfri og gjenvinnbar løsning for autentisering av emballasje.
New Retail-løsningen skal videreutvikles med hjelp av Atos’ digitale detaljhandels – og produksjonstjenester som bygger på Codex for Retail, en modulær portefølje med IoT-tjenester for oppkoblet detaljhandel.
Et nytt oppsett
Det innebærer et helt nytt oppsett for digitale detaljhandelsløsninger som kan skaleres og er verdiskapende ve implementering bortenfor pilotstadiet.
– Detaljhandelen vil ha bekvemmelighet og effektivitet. Vi driver innovasjon for å kombinere tradisjonell handel med digitalisering, sier Martin Ros, sjef for Stora Ensos enhet for intelligent emballasje,
– Gjennom vårt samarbeid med Atos begir vi oss inn på det automatiserte detaljhandelsmarkedet der vår bærekraftige RFID-teknologi kan heve kundeopplevelsen av ubemannede tjenester til et nytt nivå.
Philippe Miltin, sjef for Manufacturing, Retail and Transport Market i Atos sier at bærekraft, produktkontroll og kundeopplevelse tillegges størst vekst i detaljhandelen og bedrifter som leverer forbrukeremballasje.
– Ved å kombinere Stora Ensos sporingsløsninger med Atos’ Codex-alt-i-ett-løsninger, kan vi sammen sikre at kundene alltid for tilgang til disse verdiene.