På Empack-messen i Stockholm hadde Stora Enso Packaging Solutions verdenspremiere for en hel serie med bølgepappemballasje rettet mot e-handel.
– Vi har utviklet en perfekt produktportefølje for e-handelen i samarbeid med forbrukere og øvrige aktører i verdikjeden for å møte behovet fra aktører i e-handelen, forteller Nils von Essen, markedssjef i Stora Enso Packaging Solutions.
– Vi har utviklet designen for å få det beste ut av emballasjen. Sortimentet bygger på svar fra 200 forbruker om hvordan de bruker e-handelsemballasje og hvilke ønsker de har, samt på dybdeintervjuer med e-handelsbedrifter.
Det nye emballeringskonseptet kalles e-TALES med tillegget Online Packaging Solutions, som igjen har tre kategorier: Packaging Features+, Packaging Basics og Utilities Warehouse.
– I den første kategorien finnes en rekke smarte løsning som gir kundene fleksible muligheter, sier Nils von Essen.
Han viser et eksempel på en emballasje som kan leveres uten trykk dersom kunden vil, men der man senere kan legge trykket på en sleeve som også låser emballasjen. Det kalles for BrandBuckle.
Også i basissortimentet er det mange valg. For eksempel kan man la være å trykke på utsiden av den brune esken men samtidig ha overraskende trykk på innsiden. Dette blir en del av det omtalte begrepet «unboxing experience».
Utilities Warehouse-sortimentet er som navnet tilsier, løsninger hos e-handelsbedriftene.