Stora Enso lanserer skåler for hurtigmat i formpresset fiber

PUBLISERT: 13 oktober 2020
OPPDATERT: 26 januar

PureFiber matemballasje fra Stora Enso rommer 90cl.

Sammen med grossisten Tingstad lanserer Stora Enso skåler for hurtigmat i PureFiber fra Stora Enso, som kan erstatte emballasje i plast.

Produktsortimentet «PureFiber» skal utvides med andre bruksområder innenfor næringsmidler og forbrukervarer. Stora Ensos emballasjer i formpresset fiber er sirkulære, da de er fornybare, gjenvinnbare og biologisk nedbrytbare.

Lavere CO2-avtrykk

Ifølge Stora Enso har PureFiber 75 prosent lavere CO2-avtrykk sammenlignet med alternative produktmaterialer som plast eller bagasse.

– Forbrukerne vil ha produkter som hjelper dem å leve mer miljøvennlig, sier Sohrab Kazemahvazi, leder for Stora Ensos enhet for formpresset fiber, i en pressemelding.

– De vil minimere avfallsmengden, CO2-avtrykket og plastforbruket sitt. Produktene i formpresset fiber er banebrytende på markedet siden de hjelper merkevareeierne å oppnå sine bærekraftsmål og mål om sirkulær økonomi.

Salg via Tingstad i Norden

Stora Enso selger emballasje i formpresset fiber direkte til merkevareeiere og grossister. I Norden samarbeider produsenten med grossisten Tingstad, som selger PureFiber-skåler direkte til kunder i hurtigmatindustrien.

Tingstad er markedsledende distributør av engangsartikler til næringsmiddelsektoren i de nordiske landene.

PureFiber-emballasje produseres på Stora Enso Hyltebruk i Sverige av naturlig fiber fra bærekraftig skogbruk. Materialet kan også brukes til emballasje for jordbruksprodukter, elektronikk, forbruksvarer og industriprodukter.

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x