STOK Emballage kjøper deler av BEWI

PUBLISERT: 31 oktober 2024
OPPDATERT: 31 oktober
BEWI har en sterk posisjon i fiskeindustrien.

En større forretningsavtale i den nordiske emballasjeindustrien ble annonsert under Scanpack. Det er det danske selskapet STOK Emballage som kjøper emballasjevirksomheten til norske BEWI.

BEWI melder at selskapet har inngått en avtale om å fusjonere sin handelsvirksomhet for matemballasje med STOK Emballage. BEWI vil motta et kontantvederlag på EUR 20 millioner i tillegg til en eierandel i den sammenslåtte enheten på cirka 15 prosent.

– Samarbeidet med STOK gir en unik mulighet til å utvide handelen med matemballasje ytterligere med en meget kompetent partner, sier Christian Bekken, administrerende direktør i BEWI.

BEWIs matemballasjevirksomhet rapporteres i dag under segmentet Emballasje og komponenter og omsetter for ca. EUR 75 millioner. Virksomheten har en solid posisjon innen matemballasje i Norge og Island, med særlig fokus på sjømatindustrien. STOK er en stor leverandør av emballasjeløsninger i Danmark og Grønland med omfattende løsninger for emballasjeprodukter, maskiner og logistikktjenester. Selskapet har strategisk plasserte varehus i Danmark, Grønland og Norge.

Kombinasjonen av BEWIs handel med matemballasje og STOK skaper en stor emballasjedistributør i Danmark, Norge, Island og Grønland. I 2023 var STOKs omsetning på 113 millioner euro, dermed vil det sammenslåtte selskapet ha en årlig omsetning på nærmere 190 millioner euro.

– STOK er en ideell partner for vår emballasjevirksomhet, og vi ser virkelig frem til å slå oss sammen med deres team av bransjeeksperter. De har en imponerende merittliste med lønnsom vekst over flere år, og deres brede og mangfoldige produktportefølje kompletterer vår veldig godt, og skaper et sterkt potensial for synergier og ytterligere vekstmuligheter, fortsetter Bekken.

Partnerskapet er i tråd med BEWIs tidligere kunngjøring om vurdering av strategiske partnere for sine divisjoner og intensjon om å øke eksponeringen mot isolasjon og andre energieffektive løsninger. Salget forenkler strukturen i BEWIs emballasjevirksomhet, samtidig som det øker konsernets likviditet og finansielle fleksibilitet.

– Denne transaksjonen markerer en avgjørende milepæl som vil akselerere STOKs spennende vekstbane betydelig og reflekterer våre planer om å bli en ledende internasjonal emballasjeløsningsvirksomhet. Vi ser frem til å ønske våre nye kolleger fra BEWI Food velkommen til vår utvidede virksomhet. Sammen vil vi utnytte ekspertisen, produksjonskapasiteten, produktporteføljen og rute-til-marked-infrastrukturen til det kombinerte konsernet for å fortsette å styrke vårt samlede markedstilbud, slik at vi kan tilby mer omfattende løsninger til kunder over hele Norden og Island, sier Martin Frederiksen, administrerende direktør i STOK.

Tidligere i år kjøpte London-baserte A&M Capital Europe majoriteten i STOK Emballage, noe som ga STOK nye finansielle muskler. I et intervju med Packnews før Scanpack, sier Martin Frederiksen at de nå har klare ambisjoner om å utvide virksomheten, noe denne avtalen er en bekreftelse på.

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Markedsrapport om pappemballasje i Europa

Franske Xerfi har nettopp publisert en ny rapport med tittelen "Pappemballasjemarkedet i Europa innen 2030 – Analyse av høypotensialmarkeder og konkurransedynamikk"
pappaller

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC