
En ny versjon av Starbucks’ ikoniske hvite kaffebeger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå et beger der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Engangslokkene av plast er også erstattet med fiberalternativer, belagt med det samme mineralbaserte materialet. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
En vanlig utfordring med kaffebegre med plastfôr er at de kan være vanskelige å resirkulere, ettersom plast og papir må separeres. Mange vanlige resirkulerings- og avfallsanlegg mangler teknologi for å separere materialene, noe som ofte krever investeringer i spesielle pante- og resirkuleringssystemer for kaffebegre. De nye begrene og lokkene kan resirkuleres i resirkuleringsdunker eller komposteres hjemme, uten å etterlate skadelige rester for mennesker eller natur. Det nye begeret er et paneuropeisk initiativ og er laget med sporbar trefiber fra nordeuropeiske skoger sammen med et mineralbasert belegg utviklet i Brescia, Italia.

Gjennom en faseinndelt tilnærming vil den nye varme beger- og lokkløsningen gradvis lanseres i butikker i utvalgte europeiske markeder i år. Den lanseres i ti land i første omgang, inkludert Italia, Tyskland, Frankrike, Sverige, Sveits og Østerrike denne måneden, og er allerede tilgjengelig i Spania og Ungarn, før den kommer til Storbritannia og Irland senere i år.
– Vår løsning for varme begre er den første introduksjonen av denne nye teknologien brukt på et kaffebeger i stor skala. Starbucks’ nye varme beger i Europa tilbyr et stort sett resirkulerbart og komposterbart alternativ for kunder som ikke har et gjenbrukbart krus. Jeg er virkelig stolt av teamet som har jobbet med å utvikle denne innovative løsningen, og jeg er så spent på å se den i hendene på kundene våre i Europa mens de nyter kaffen sin. Vi er ivrige etter å lære mer av denne lanseringen og fortsetter å fokusere på å introdusere mer bærekraftige innovasjoner for å møte de skiftende kravene fra markeder rundt om i verden, sier Duncan Moir, administrerende direktør i Starbucks EMEA.
Starbucks fortsetter å bruke en strategi for gjenbrukbare produkter i alle butikkene sine, som inkluderer å belønne kunder som tar med seg sitt eget gjenbrukbare krus med rabatter og tilby keramiske varme drikker i butikken på de fleste av sine europeiske restauranter. Starbucks EMEA har tilbudt rabatt på drikke servert i en gjenbrukbar kopp siden de først etablerte seg i regionen for over 25 år siden. Denne europeiske lanseringen av det nye varme begeret er et nytt skritt på den reisen, og tilbyr en komposterbar og resirkulerbar emballasjeløsning som er i samsvar med EUs og Storbritannias emballasjelovgivning.

Foto: Starbucks