Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 14 mai 2025
OPPDATERT: 14 mai
Foto: Starbucks

En ny versjon av Starbucks’ ikoniske hvite kaffebeger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå et beger der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Engangslokkene av plast er også erstattet med fiberalternativer, belagt med det samme mineralbaserte materialet. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.

En vanlig utfordring med kaffebegre med plastfôr er at de kan være vanskelige å resirkulere, ettersom plast og papir må separeres. Mange vanlige resirkulerings- og avfallsanlegg mangler teknologi for å separere materialene, noe som ofte krever investeringer i spesielle pante- og resirkuleringssystemer for kaffebegre. De nye begrene og lokkene kan resirkuleres i resirkuleringsdunker eller komposteres hjemme, uten å etterlate skadelige rester for mennesker eller natur. Det nye begeret er et paneuropeisk initiativ og er laget med sporbar trefiber fra nordeuropeiske skoger sammen med et mineralbasert belegg utviklet i Brescia, Italia.

Foto: Starbucks

Gjennom en faseinndelt tilnærming vil den nye varme beger- og lokkløsningen gradvis lanseres i butikker i utvalgte europeiske markeder i år. Den lanseres i ti land i første omgang, inkludert Italia, Tyskland, Frankrike, Sverige, Sveits og Østerrike denne måneden, og er allerede tilgjengelig i Spania og Ungarn, før den kommer til Storbritannia og Irland senere i år.

– Vår løsning for varme begre er den første introduksjonen av denne nye teknologien brukt på et kaffebeger i stor skala. Starbucks’ nye varme beger i Europa tilbyr et stort sett resirkulerbart og komposterbart alternativ for kunder som ikke har et gjenbrukbart krus. Jeg er virkelig stolt av teamet som har jobbet med å utvikle denne innovative løsningen, og jeg er så spent på å se den i hendene på kundene våre i Europa mens de nyter kaffen sin. Vi er ivrige etter å lære mer av denne lanseringen og fortsetter å fokusere på å introdusere mer bærekraftige innovasjoner for å møte de skiftende kravene fra markeder rundt om i verden, sier Duncan Moir, administrerende direktør i Starbucks EMEA.

Starbucks fortsetter å bruke en strategi for gjenbrukbare produkter i alle butikkene sine, som inkluderer å belønne kunder som tar med seg sitt eget gjenbrukbare krus med rabatter og tilby keramiske varme drikker i butikken på de fleste av sine europeiske restauranter. Starbucks EMEA har tilbudt rabatt på drikke servert i en gjenbrukbar kopp siden de først etablerte seg i regionen for over 25 år siden. Denne europeiske lanseringen av det nye varme begeret er et nytt skritt på den reisen, og tilbyr en komposterbar og resirkulerbar emballasjeløsning som er i samsvar med EUs og Storbritannias emballasjelovgivning.

Fiberbaserte lokk klare for stansing.
Foto: Starbucks

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Agfas nye Onset Panthera FB3216 flatbedskriver er bygget for høye volumer og eksepsjonell hastighet. I tillegg kan maskinen levere lakkeffekter uten lakk.
agfa-DSC0097

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Hit skal plastemballasje fra Vestland sendes

Den første lasten med plastemballasje er ankommet Norges nye finsorteringsanlegg. I løpet av 2025 skal husholdningsplast fra Vestland sorteres her.
omraa_frontbilde

Fra fruktpose til matavfallspose – nytt pilotprosjekt kan spare millioner av plastposer

Hvert år brukes det over 200 millioner tynne fruktposer i norske dagligvarebutikker. Med kommende krav fra EU om å fase ut slike poser innen 2030, haster det å finne alternative løsninger. Prosjektet “Fra fruktpose til matavfallspose” undersøker om enkle, lett tilgjengelige poser kan få dobbelt funksjon – først som handlepose, så som sorteringspose for matavfall.
Monika Myhrstuen butikksjef Extra Jevnaker

Ny falset kartong fra Stora Enso beregnet for konsumentemballasjer

Performa Nova, nå lansert av papirfabrikanten Stora Enso, er ifølge selskapet neste generasjons falset kartong (FBB). Det nye pappmaterialet er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter fornybare, resirkulerbare og effektive emballasjeløsninger innen segmenter som tørr-, frossen- og kjølemat, sjokolade og konfekt, sier selskapet.
Stora-Enso-ny-kartongx