To unge nederlandske gründere så seg lei på at mange festivalbesøkende reiser fra teltene sine, noe som skaper store menger med avfall som ofte ikke er gjenvinnbart.
Smurfit Kappa, som er verdens ledende produsent av papirbasert emballasje, hjalp dem med å realisere sin visjon ved å skape et telt av bølgepapp, som både er miljøvennlig og praktisk.
Tåler regn godt
På grunn av sin effektive design og materialene som brukes, kan bølgepappen absorbere opptil 400 prosent av sin vekt i vann, og samtidig bevare sin form og stabilitet. Dette ble bevist på flere regntunge arrangementer i fjor.
Ifølge Smurfit Kappa er teltet i bølgepapp mer energieffektivt å produsere, og under produksjonen genereres halve mengden CO2 som ved produksjon av et tradisjonelt telt. Det kan dessuten gjenvinnes etter bruk.
– Ettersom jeg brenner for både musikk og miljø, vill jeg å gjøre festivalopplevelsen mer miljøvennlig, forteller Jan Portheine, medgründer av KarTent.
– Gjennom samarbeidet med Smurfit Kappa kunne vi lage et unikt produkt, og vi er stolte over å ha fått anerkjennelse av Red Dot, sier han.
Vant Red Dot-pris
Red Dot er en belønning for god design, og Arco Berkenbozch, visedirektør for Innovasjon og utvikling i Smurfit Kappa, forteller at selskapet føler seg beæret av denne prestisjefylte prisen.
– Å finne løsninger på komplekse utfordringer er mulighet vi angriper med stor glede i Smurfit Kappa. KarTent er et utmerket eksempel på hvordan innovasjon og holdbarhet kan virke sammen for å skape noe eksepsjonelt, sier Berkenbosch.
Det er sjuende gang Smurfit Kappa har vunnet Red Dot-pris, og årets vinner, KarTent, skal stilles ut på Red Dot Designs museum i Essen i Tyskland sammen med en rekke andre design.