Smarte emballasjer kobler sammen den fysiske og digitale verden

PUBLISERT: 17 desember 2024
OPPDATERT: 17 desember
Fotini Delgado, administrerende direktør i American Laava.

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam ga Fotini Delgado, administrerende direktør i American Laava, sitt og selskapets syn på hvordan tilkoblet emballasje endrer forholdet mellom merkevarer og forbrukere. «Connected packaging» er mye mer enn bare en informasjonsbærer; det er en kraftig digital plattform som samler data og tillit, understreket Delgado.

I sin presentasjon beskrev Delgado hvordan emballasjens rolle har endret seg dramatisk de siste tiårene.

– Tidligere var emballasje bare en statisk informasjonsbærer. I dag er de digitale porter som kobler sammen den fysiske og digitale verdenen, sier hun. Denne utviklingen svarer til de stadig økende forventningene til forbrukerne, som krever mer åpenhet, personalisering og interaksjon.

Tilkoblet emballasje gir helt nye muligheter til å engasjere forbrukere, autentisere produkter og gjøre forsyningskjeden mer gjennomsiktig. Essensen av tilkoblet emballasje ligger i kombinasjonen av data og tillit. Data gir åpenheten og sporbarheten som trengs, mens tillit styrker den følelsesmessige forbindelsen med forbrukere. Sammen danner de grunnlaget for lojale kundeforhold, sier Delgado.

Autentisering og sporbarhet

Et viktig tema i presentasjonen var å bekjempe forfalskning og sikre produktets autentisitet. Delgado understreket at dette er et globalt problem som koster merkevarer 3 billioner dollar årlig.

– Piratkopiering er ikke bare skadelig for merkevarer, men utgjør også en risiko for forbrukerne. Tenk på forfalskede legemidler eller flydeler. Det er ikke bare uetisk, det setter liv i fare, sier hun.

For å løse dette problemet tilbyr Laava innovative løsninger som Smart Fingerprints, en teknologi som beskytter produkter med en unik digital identitet.

– Vår teknologi gjør det mulig å autentisere produkter og gir forbrukerne forsikring om at det de kjøper er ekte og trygt, sier Delgado.

Åpenhet i forsyningskjeden

I tillegg til autentisering, spiller åpenhet i forsyningskjeden en avgjørende rolle i tilkoblet emballasje.

– Uten å forstå forsyningskjeden tar merkevarer risikoer som redusert tillit, helse- og sikkerhetsproblemer og manglende overholdelse, sier Delgado. Laavas plattform gir ende-til-ende sporbarhet, slik at merkevarer kan spore produkter fra råvare til forbruker. Dette hjelper ikke bare merkevarer, men gir også forbrukerne innsikt i opprinnelsen til produktene.

Forbrukerengasjement etter kjøp

En annen utfordring Delgado diskuterte er mangelen på engasjement etter kjøpet.

– Mange merker mister kontakten med forbrukerne etter at et produkt er solgt. Det er en savnet mulighet til å bygge lojalitet, sier hun. Laavas nye Customer Insights-verktøy gir en løsning ved å utnytte data fra hver interaksjon med et produkt. Hver skanning av et produkt beriker kundeprofiler, og gjør det mulig for merkevarer å bli mer relevante og personlige.

Fremtiden for tilkoblet emballasje

Delgado avsluttet presentasjonen med et blikk mot fremtiden. Vi er på vei mot en æra der KI og prediktiv analyse, det vil si å forutsi fremtidig atferd basert på historiske data, muliggjør hyper-personlig tilpassede brukeropplevelser. Produktene skal ikke bare kommunisere med merkevarer, men vil også proaktivt støtte forbrukere med for eksempel sikkerhetsvarsler og personlig tilpasset innhold.

Tilkoblet emballasje gir uendelige muligheter for merker som ønsker å innovere og vokse. Som Delgado oppsummerer det:

– Det virkelige potensialet til tilkoblet emballasje ligger i å bygge relasjoner basert på tillit og beriket av datainnsikt.

Tekst: Harry van Deursen, Verpakkingsmanagement, Holland

Siste nytt

Ny teknikk for biobasert celleplast muliggjør resirkulering av et omtalt material

TotalEnergies Corbion og Useon har inngått et strategisk partnerskap for å fremme utvikling og global kommersialisering av EPLA-formede produkter – en ny generasjon bærekraftige, høyytelses skummaterialer laget av PLA, et av de mest brukte bioplastmaterialene.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Konsumentemballasjer av plast blir filament for 3D-printing

Mengden plastavfall i tyske husholdninger er tredoblet de siste 30 årene, en stor del av dette kommer fra emballasje. Tyske forskere har nå klart å konvertere plast til filament for 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Hevner vi oss på loven om fastmonterte flaskekorker?

Mange irriterer seg over kravet om at plastkorker skal festes på emballasjen, en EU-beslutning som var forventet å skulle redusere forsøplingen i naturen. I Hold Sverige Rent sin nasjonale søppelundersøkelse ser det ut til at resultatet har blitt det motsatte.
Tethered_caps_survey_Sidel_01

Områ: Norges nye plastsorteringsanlegg

Testkjøring foregår i disse dager og høsten 2025 åpner Tomra og Plastretur det første og eneste nasjonale finsorteringsanlegget for plastemballasje offisielt. Anlegget som ligger i Holtskogen Næringspark i Indre Østfold skal hete Områ.
default

Les mer

Konsumentemballasjer av plast blir filament for 3D-printing

Mengden plastavfall i tyske husholdninger er tredoblet de siste 30 årene, en stor del av dette kommer fra emballasje. Tyske forskere har nå klart å konvertere plast til filament for 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Områ: Norges nye plastsorteringsanlegg

Testkjøring foregår i disse dager og høsten 2025 åpner Tomra og Plastretur det første og eneste nasjonale finsorteringsanlegget for plastemballasje offisielt. Anlegget som ligger i Holtskogen Næringspark i Indre Østfold skal hete Områ.
default

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Vant priser for årets beste plastgrep

Lerum, Arla, Trioworld Lundin og Den Stolte Hane vant årets Plastløftepriser for sin innovative og bærekraftige emballasje.
plastloftet-vinnere3