Smarte emballasjer kobler sammen den fysiske og digitale verden

PUBLISERT: 17 desember 2024
OPPDATERT: 17 desember
Fotini Delgado, administrerende direktør i American Laava.

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam ga Fotini Delgado, administrerende direktør i American Laava, sitt og selskapets syn på hvordan tilkoblet emballasje endrer forholdet mellom merkevarer og forbrukere. «Connected packaging» er mye mer enn bare en informasjonsbærer; det er en kraftig digital plattform som samler data og tillit, understreket Delgado.

I sin presentasjon beskrev Delgado hvordan emballasjens rolle har endret seg dramatisk de siste tiårene.

– Tidligere var emballasje bare en statisk informasjonsbærer. I dag er de digitale porter som kobler sammen den fysiske og digitale verdenen, sier hun. Denne utviklingen svarer til de stadig økende forventningene til forbrukerne, som krever mer åpenhet, personalisering og interaksjon.

Tilkoblet emballasje gir helt nye muligheter til å engasjere forbrukere, autentisere produkter og gjøre forsyningskjeden mer gjennomsiktig. Essensen av tilkoblet emballasje ligger i kombinasjonen av data og tillit. Data gir åpenheten og sporbarheten som trengs, mens tillit styrker den følelsesmessige forbindelsen med forbrukere. Sammen danner de grunnlaget for lojale kundeforhold, sier Delgado.

Autentisering og sporbarhet

Et viktig tema i presentasjonen var å bekjempe forfalskning og sikre produktets autentisitet. Delgado understreket at dette er et globalt problem som koster merkevarer 3 billioner dollar årlig.

– Piratkopiering er ikke bare skadelig for merkevarer, men utgjør også en risiko for forbrukerne. Tenk på forfalskede legemidler eller flydeler. Det er ikke bare uetisk, det setter liv i fare, sier hun.

For å løse dette problemet tilbyr Laava innovative løsninger som Smart Fingerprints, en teknologi som beskytter produkter med en unik digital identitet.

– Vår teknologi gjør det mulig å autentisere produkter og gir forbrukerne forsikring om at det de kjøper er ekte og trygt, sier Delgado.

Åpenhet i forsyningskjeden

I tillegg til autentisering, spiller åpenhet i forsyningskjeden en avgjørende rolle i tilkoblet emballasje.

– Uten å forstå forsyningskjeden tar merkevarer risikoer som redusert tillit, helse- og sikkerhetsproblemer og manglende overholdelse, sier Delgado. Laavas plattform gir ende-til-ende sporbarhet, slik at merkevarer kan spore produkter fra råvare til forbruker. Dette hjelper ikke bare merkevarer, men gir også forbrukerne innsikt i opprinnelsen til produktene.

Forbrukerengasjement etter kjøp

En annen utfordring Delgado diskuterte er mangelen på engasjement etter kjøpet.

– Mange merker mister kontakten med forbrukerne etter at et produkt er solgt. Det er en savnet mulighet til å bygge lojalitet, sier hun. Laavas nye Customer Insights-verktøy gir en løsning ved å utnytte data fra hver interaksjon med et produkt. Hver skanning av et produkt beriker kundeprofiler, og gjør det mulig for merkevarer å bli mer relevante og personlige.

Fremtiden for tilkoblet emballasje

Delgado avsluttet presentasjonen med et blikk mot fremtiden. Vi er på vei mot en æra der KI og prediktiv analyse, det vil si å forutsi fremtidig atferd basert på historiske data, muliggjør hyper-personlig tilpassede brukeropplevelser. Produktene skal ikke bare kommunisere med merkevarer, men vil også proaktivt støtte forbrukere med for eksempel sikkerhetsvarsler og personlig tilpasset innhold.

Tilkoblet emballasje gir uendelige muligheter for merker som ønsker å innovere og vokse. Som Delgado oppsummerer det:

– Det virkelige potensialet til tilkoblet emballasje ligger i å bygge relasjoner basert på tillit og beriket av datainnsikt.

Tekst: Harry van Deursen, Verpakkingsmanagement, Holland

Les mer

EUBP: ”Bioplast en nøkkelfaktor for å oppfylle PPWR-forordningen”

Bioplast vil få økende betydning i fremtiden med innføringen av EUs emballasje- og emballasjeavfallsforordning (PPWR). Det mener organisasjonen European Bioplastics (EUBP) og deres administrerende direktør Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Toppan kjøper Sonoco TFP i USA for nesten to milliarder dollar

Japanske Toppan Holdings har inngått en avtale om å kjøpe Sonoco Products Companys Thermoformed & Flexible Packaging (TFP)-virksomhet i USA for 1,8 milliarder dollar på kontant- og gjeldfri basis.
Toppan

Baklengs inn i fremtiden?

EUs emballasjeforordninge, PPWR, som ble spikret før jul, slår fast at innen 2030 skal ti prosent av all drikkevareemballasje som selges, f.eks. i vår nærmeste EU-nabo Sverige være i gjenfyllbar emballasje – i praksis vil dette si gjenbrukbare glassflasker.
Julmust2021211006_682x

Strengere regelverk for emballasje er vedtatt i EU

Med EUs nye forordning for emballasje og emballasjeavfall (Packaging and Packaging Waste Regulation, PPWR) offisielt vedtatt i alle tre EU-institusjoner, vil virksomheter i verdikjeden for emballasje og emballering oppleve store omveltninger i årene som kommer.
KariBunes01_Embdagene

Siste nytt

Første yoghurtbeger med matgodkjent resirkulert polystyren

INEOS Styrolution lanserer yoghurtbeger med mekanisk resirkulert polystyren som et resultat av samarbeid mellom flere partnere i verdikjeden. Milepælen ble oppnådd gjennom samarbeid mellom flere partnere langs verdikjeden. Det kalles en game changer.
Yoghurt-cupsx

Mars reduserer emballasjeplasten med digital simuleringsløsning

Mars' bruk av Ansys simuleringsløsning har redusert mengden av plast som Mars kjøper inn for testing med cirka 246 tonn og har potensial til å redusere utviklingstiden med opptil 40 prosent.
Bilde: Mars

Papirsperre fikk pris i bærekraftkonkurranse

Tetra Pak har blitt tildelt "Resource Efficiency"-prisen på Sustainable Packaging News Awards 2024, for sin papirbaserte innovasjon innen barrierematerialer.
Mimosa_choco_3d-strawsx

EUBP: ”Bioplast en nøkkelfaktor for å oppfylle PPWR-forordningen”

Bioplast vil få økende betydning i fremtiden med innføringen av EUs emballasje- og emballasjeavfallsforordning (PPWR). Det mener organisasjonen European Bioplastics (EUBP) og deres administrerende direktør Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx