Det globale markedet for smart emballasje er på 5,3 milliarder USD og vil vokse til 7,8 milliarder USD i 2021, ifølge en ny rapport fra Smithers Pira.
Begrepet «Smart emballasje» omfatter både aktiv og intelligent emballasje. Aktiv emballasje er et mer modent marked sammenlignet med intelligent emballasje, selv om vekstmulighetene er store også for aktiv emballasjeteknologi i nisjemarkeder.
Vekstpotensial for intelligent emballasje
Intelligent emballasje er i utvikling og har potensial til å bli et vekstmarked. Trykket elektronikk, skyløsninger og Internett danner de nye grensene for emballasjeprodusenter. Det kommer stadig flere metoder som gir tilgang på informasjon og gjør det mulig å motta og lagre data.
I tillegg kan man sjekke autentisitet og produktets tilstand, samt gi beskjeder til forbrukeren, transportselskaper og merkevareeiere gjennom intelligent teknologi som er påsatt eller bygget inn i emballasjen.
Smtihers Pira har kommet frem til sine tall gjennom dybdeintervjuer med bedrifter som utvikler og levere smart emballasjeteknologi og merkevareeiere, samt innsamling av informasjon fra hjemmesider, selskapsrapporter og konferanseopplysninger.