Små ting blir Big Business, nisjer blir mainstream

PUBLISERT: 28 januar 2016
OPPDATERT: 26 januar


Ifølge David Jago blir små ting store, nisje blir mainstream og forbrukerne blir klokere. Produsenter må fortelle historien og kommunisere ærlig.

David Jago kommer fra det britiske firmaet Mintel og tok for seg de største trendene i næringsmiddelbransjen på Næringsmiddeldagene i Bergen.

Vil ha «ekte» varer
– Folk stoler ikke på de store matprodusentene, de vil ha «ekte» varer. I Storbritannia tror 42 prosent at produkter fra små firmaer er mer etiske Derfor må man romantisere budskapet og fortelle produktets gode historie, sier Jago.

Han nevner som eksempel at PepsiCo lanserte produktet Caleb’s Kola, der produsentens navn ikke står noe sted på flasken. Produktet fremstår ellers som helt naturlig og håndlaget. Nestlé har gjort noe lignende med l’Atelier sjokolade, der bitene ser hjemmelagde ut.

– Det handler om å skape tillit og gi inntrykk av at dette er et håndverk. Man må tenke smått, sier Jago og legger til at ærlig kommunikasjon er viktig. Så kan man jo diskutere hvor ærlig det er for store konsern å lage produkter som fremstår håndlagde.

En annen trend er at nisjer blir mainstream. Det er for eksempel mange flere som spiser veganmat og gluten fri mat enn det finnes veganere og glutenallergikere.  Store produsenter som Nestlé, Barilla, Philadelphia, Dr.Oetker og Ben & Jerry har stor suksess med glutenfrie produkter.

Spis med øynene
– Visuelle effekter påvirker kjøpsbeslutningen, og fargerik mat er noe alle vil prøve i hvert fall en gang.
Jago nevner eksempler som frosne rundstykker med fasong som amerikanske fotballer og blå tonic som eksempler som frister mange.

Han sier også at ynge forbrukere er mer åpne for genmodifiserte produkter, men at utviklingen her skjer sakte.

 

 

 

Les mer

IPACK-IMA 2025 tilbyr gratis inngang

Med hallene fulle til randen og alle utstillingsflater utsolgt, er besøkskampanjen i full gang, og tilbyr gratis inngang for de som registrerer seg i løpet av februar måned.
IPACK-IMA 2025

Trumps stål- og aluminiumstoll kan gi flere PET-flasker

Donald Trumps handelstariffer, som inkluderer 25 prosent på stål og aluminium, kan bety at det vil bli produsert flere PET-flasker. Det melder avisen Washington Post.
coca-har

Storsatsing på drikkebegere i retursystem i Glasgow

Vi har fortalt om flere retur-/gjenbrukssystemer for kaffekopper og andre matserveringsbeholdere. Selv om mange av disse hadde bredere ambisjoner på regional eller til og med nasjonal skala (som ikke fungerte), er den siste trenden at "Closed Loop"-systemer skal rulles ut i et mer lokalt miljø som en by eller på et større sted.
Glasgow

Trump vil ikke ha "latterlig støtte til papirsugerør"

Stort og smått, slik kan man utvilsomt oppsummere Donald Trumps start på presidentperioden sin. Nå er sugerørene i fokus!
sugrorx

Siste nytt

IPACK-IMA 2025 tilbyr gratis inngang

Med hallene fulle til randen og alle utstillingsflater utsolgt, er besøkskampanjen i full gang, og tilbyr gratis inngang for de som registrerer seg i løpet av februar måned.
IPACK-IMA 2025

Trumps stål- og aluminiumstoll kan gi flere PET-flasker

Donald Trumps handelstariffer, som inkluderer 25 prosent på stål og aluminium, kan bety at det vil bli produsert flere PET-flasker. Det melder avisen Washington Post.
coca-har

Storsatsing på drikkebegere i retursystem i Glasgow

Vi har fortalt om flere retur-/gjenbrukssystemer for kaffekopper og andre matserveringsbeholdere. Selv om mange av disse hadde bredere ambisjoner på regional eller til og med nasjonal skala (som ikke fungerte), er den siste trenden at "Closed Loop"-systemer skal rulles ut i et mer lokalt miljø som en by eller på et større sted.
Glasgow

Trump vil ikke ha "latterlig støtte til papirsugerør"

Stort og smått, slik kan man utvilsomt oppsummere Donald Trumps start på presidentperioden sin. Nå er sugerørene i fokus!
sugrorx