Ifølge David Jago blir små ting store, nisje blir mainstream og forbrukerne blir klokere. Produsenter må fortelle historien og kommunisere ærlig.
David Jago kommer fra det britiske firmaet Mintel og tok for seg de største trendene i næringsmiddelbransjen på Næringsmiddeldagene i Bergen.
Vil ha «ekte» varer
– Folk stoler ikke på de store matprodusentene, de vil ha «ekte» varer. I Storbritannia tror 42 prosent at produkter fra små firmaer er mer etiske Derfor må man romantisere budskapet og fortelle produktets gode historie, sier Jago.
Han nevner som eksempel at PepsiCo lanserte produktet Caleb’s Kola, der produsentens navn ikke står noe sted på flasken. Produktet fremstår ellers som helt naturlig og håndlaget. Nestlé har gjort noe lignende med l’Atelier sjokolade, der bitene ser hjemmelagde ut.
– Det handler om å skape tillit og gi inntrykk av at dette er et håndverk. Man må tenke smått, sier Jago og legger til at ærlig kommunikasjon er viktig. Så kan man jo diskutere hvor ærlig det er for store konsern å lage produkter som fremstår håndlagde.
En annen trend er at nisjer blir mainstream. Det er for eksempel mange flere som spiser veganmat og gluten fri mat enn det finnes veganere og glutenallergikere. Store produsenter som Nestlé, Barilla, Philadelphia, Dr.Oetker og Ben & Jerry har stor suksess med glutenfrie produkter.
Spis med øynene
– Visuelle effekter påvirker kjøpsbeslutningen, og fargerik mat er noe alle vil prøve i hvert fall en gang.
Jago nevner eksempler som frosne rundstykker med fasong som amerikanske fotballer og blå tonic som eksempler som frister mange.
Han sier også at ynge forbrukere er mer åpne for genmodifiserte produkter, men at utviklingen her skjer sakte.