
På Global Dairy Innovation Summit 2018 trakk Sidel fram flere gode grunner til å skifte til PET-flasker som emballasje for flytende meieriprodukter.
Bedre markedsføring og mer kostnadseffektiv og fleksibel produksjon, var blant argumentene Sidel serverte på på Global Dairy Innovation Summit, som ble holdt i Amsterdam 11.-12. april 2018.
Forventer 9 prosent økt bruk av PET
Sidel er leverandør av utstyr og tjenester for pakking av flytende næringsmidler, matvarer og husholdningsprodukter i PET, metallbokser, glass og andre materialer. På konferansen forklarte de hvordan de har hjulpet produsenter av flytende meieriprodukter verden over til å gå over til PET-flasker.
Bruk av PET som emballasjematerial er forventet å få kontinuerlig vekst i den flytende meierisektoren med 9 prosent i årene 2018-2020 (kilde Euromonitor).
Det betyr at dagens volum på 13,7 milliarder emballasjeenheter vil vokse til 14,9 milliarder enheter i 2020. Det er særlig i Europa og sentrale Asia at PET vil vokse mest.
Trenden brer om seg fra Europa
– Trenden startet i Europa for over 10 år siden og har bredt seg over hele verden for kjølt og ambient distribusjon, UHT-melk, smaksatt melk, soyamelk og on-the-og-produkter, sier Nima Boutroy, Global Packaging Technical Support i SIdel.
Tradisjonelt blir flytende meierivarer pakket i kartong eller HDPE-beholdere. Forbrukerkrav om mer funksjonelle og helsefremmende drikker har gitt økt produktvariasjon. Dermed må merkevareeierne differensiere varemerkene og produsere mer effektivt og fleksibelt.
PET har en del muligheter på dette området